Rozdział I
Podstawa prawna
1.
Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez
publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
(Dz. U. Nr 135, poz. 1516).
2.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69).
Rozdział II
Cele organizowania wycieczek
1.
Poznawanie kraju, regionu jego środowiska przyrodniczego, tradycji,
zabytków kultury i historii.
2.
Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego,
gospodarczego i kulturowego najbliższego środowiska, regionu, kraju.
3.
Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania.
4.
Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska
naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
5.
Upowszechnianie form aktywnego wypoczynku.
6.
Wyróżnianie , nagradzanie uczniów.
Rozdział III
Organizacja wycieczek
1.
Organizacja i program wycieczek powinny być dostosowane do wieku,
zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności
fizycznej.
2.
Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem
programowym
i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (cel
wycieczki, trasa, harmonogram i regulamin).
3.
W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku do których
istnieją przeciwwskazania lekarskie.
4.
Rodzice / opiekunowie/ opiekunowie prawni/ zobowiązani są
poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym
leczeniu, ewentualnych innych przeciwwskazaniach.
a) Ilekroć
w tym regulaminie wycieczek pojawia się określenie „opiekun” oznacza ono
również kierowników grupy mieszkańców Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci
i Młodzieży Niepełnosprawnych.
5.
Na udział uczniów w wycieczce wymagana jest pisemna zgoda ich
rodziców / opiekunów / opiekunów prawnych/ z wyjątkiem wycieczek
przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych.
6.
Zgodę na zorganizowanie wycieczek wyraża dyrektor lub wicedyrektor
szkoły.
7.
Dyrektor lub wicedyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki
spośród pracowników pedagogicznych szkoły posiadających odpowiednie
kwalifikacje.
8.
Kierownik wycieczki
uzgadnia termin i cel wycieczki z dyrektorem lub wicedyrektorem szkoły.
9.
Jeżeli podczas wycieczki będzie wykorzystywany samochód szkolny to
w celu zarezerwowania samochodu datę takiego wyjazdu należy uzgodnić z
dyrektorem szkoły do 20 każdego miesiąca poprzedzającego planowany
termin wycieczki.
10.
Po uzgodnieniu terminu z dyrektorem lub wicedyrektorem kierownik
wycieczki pobiera z sekretariatu pakiet dokumentów (dostępny również na
stronie internetowej szkoły) do wypełnienia:
a)
kartę i harmonogram wycieczki – załącznik nr1
b)
wzór listy uczestników –
załącznik nr 2a, 2b
c)
wzór zgody rodziców/ opiekunów / opiekunów prawnych na uczestnictwo
ucznia w wycieczce- załącznik nr 3a, 3b
d)
regulamin wycieczki
11.
Wypełnioną kartę i harmonogram wycieczki wraz z listą uczestników
kierownik wycieczki oddaje do sekretariatu najpóźniej na trzy dni
przed terminem wyjazdu w celu zatwierdzenia przez dyrektora szkoły.
12.
Kierownik wycieczki sprawdza, czy wszyscy uczestnicy wycieczki są
objęci ubezpieczeniem (nr polisy ubezpieczeniowej).
13.
Kierownik wycieczki powinien zadbać o poinformowanie
uczestników, ich rodziców / opiekunów / opiekunów prawnych/ o dokładnym
dniu, godzinie i miejscu zbiórki przedwyjazdowej, sposobie transportu,
oraz dokładnym terminie i miejscu powrotu.
14.
Zakres czynności kierownika wycieczki:
a)
opracowuje program i harmonogram wycieczki
b)
zapoznaje z regulaminem wszystkich uczestników
c)
zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu
wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie
d)
zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia
warunki
do ich przestrzegania
e)
określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu
zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki
f)
nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek
oraz apteczkę pierwszej pomocy
g)
organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników
h)
dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie
wycieczki,
odpowiada za
nie i w miarę potrzeby dokonuje rozliczenia finansowego wycieczki po
jej zakończeniu
i)
dowody finansowe będące podstawą rozliczenia wycieczki (rachunki,
paragony, oświadczenia itp.) są przechowywane przez kierownika wycieczki
do końca roku szkolnego
15.
Podstawowa dokumentacja wycieczki:
a)
karta i harmonogram wycieczki - co najmniej 2 egzemplarze ( jeden
zostaje w szkole, a drugi zabiera kierownik wycieczki ) - zatwierdzone
przez dyrektora szkoły
b)
lista uczestników – co najmniej 2 egzemplarze ( jeden zostaje w
szkole,
a drugi zabiera kierownik wycieczki ) z pieczęcią szkoły i dyrektora
c)
zgody rodziców, opiekunów / opiekunów prawnych / na uczestnictwo
dziecka w wycieczce (ze znajdującym się tam oświadczeniem w sprawie
leczenia, hospitalizacji ... )
d)
umowa z organizatorem ( w przypadku korzystania z usług biur
turystycznych)
e)
wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku ucznia-
jeżeli taki miał miejsce
f)
regulamin wycieczki
g)
za dokumentację wycieczki odpowiada kierownik wycieczki
Rozdział IV
Opieka w czasie wycieczek
1.
Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik
i opiekunowie wycieczki.
2.
Lliczba opiekunów powinna być dostosowana do ilości uczniów, ich
wieku i rodzaju niepełnosprawności, charakteru wycieczki i innych
potrzeb – tak aby możliwe było zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim
uczestnikom wycieczki
3.
Zakres czynności opiekunów wycieczki:
a)
współdziałają z kierownikiem w zakresie realizacji programu i
harmonogramu wycieczki
b)
sprawują opiekę nad powierzonymi im uczniami
c)
sprawują nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów,
ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
d)
wykonuje inne zadania przydzielone przez kierownika wycieczki
4.
Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy
i gołoledzi.
5.
W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wycieczkę
odwołać.
6.
Nie wolno uczestnikom wycieczki zezwalać na kąpiel, pływanie na
łodziach, kajakach - jeżeli nie zostało to uwzględnione w programie
wycieczki.
7.
Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania,
przejazdu oraz przybyciu do punktu docelowego należy bezwzględnie
sprawdzić stan liczbowy uczniów – uczestników wycieczki.
8.
Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego
uczestnika każdej wycieczki.
9.
Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw
nieszczęśliwych wypadków.
10.
W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego
uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
Rozdział V
Obowiązki uczniów - uczestników wycieczki
1.
Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemną zgodę od rodziców
/ opiekunów / opiekunów prawnych / na udział w wycieczce.
2.
Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od
charakteru wycieczki.
3.
W czasie wycieczki obowiązują uczniów postanowienia statutu szkoły i
przepisy bezpieczeństwa.
4.
Uczestników wycieczki obowiązuje zakaz palenia papierosów, picia
alkoholu, zażywania narkotyków.
5.
Niedopuszczalne jest samowolne oddalanie się od grupy uczestników
wycieczki.
6.
Uczestników wycieczki obowiązuje punktualność.
7.
W trakcie trwania wycieczki nie przewiduje się „czasu wolnego”, a
uczniowie przebywają przez cały czas pod nadzorem opiekunów wycieczki.
8.
W czasie postoju autokaru na parkingu należy ściśle przestrzegać zaleceń
kierownika
i opiekunów wycieczki.
9.
W przypadku wyjazdów na basen oraz podczas zwiedzania muzeów, parków
krajobrazowych itp. uczestnicy wycieczki zobowiązani są do
przestrzegania regulaminów tych obiektów.
10.
W miejscu zakwaterowania należy przestrzegać regulaminu tego miejsca.
11.
W przypadku złego samopoczucia uczeń zgłasza się do kierownika wycieczki
lub opiekunów wycieczki.
12.
W przypadku nieprzestrzegania regulaminu, będą wyciągane konsekwencje
zgodnie ze statutem szkoły.
Rozdział VI
Finansowanie wycieczek
1.
Wycieczki szkolne mogą być finansowane ze środków pozabudżetowych,
w szczególności:
a.
z odpłatności uczniów biorących w niej udział
b.
ze środków pozyskanych z powiatowych grantów oświatowych lub innych
projektów
c.
ze środków przekazanych przez sponsorów , fundacje itp.
d.
ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły,
a także osoby fizyczne i prawne
2.
Kierownicy i opiekunowie wycieczek nie ponoszą kosztów przejazdu,
zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze
środków,
o których mowa w pkt 1.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
1.
Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce organizowanej w
dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą
wskazaną przez dyrektora lub wicedyrektora szkoły.
2.
Na odstępstwa od wyżej wymienionych punktów regulaminu musi wyrazić
zgodę dyrektor szkoły.
3.
Sprawy nie objęte regulaminem rozstrzyga się na podstawie przepisów
nadrzędnych stanowiących podstawę jego opracowania.
OPRACOWAŁY:
Elżbieta Żuk, Julita Bartosiewicz, Elżbieta Szymborska,
Anna Gromańska, Barbara Michałowska
Lista załączników :
Karta i harmonogram wycieczki - załacznik nr 1
Lista uczestników wycieczki – załącznik nr 2a, 2b
Zgoda na udział w wycieczce – załącznik nr 3a, 3b
Regulamin
zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną ZSS w
Mrągowie dn. 27.01.2009r.
informacje wprowadziła J.
Papiernik - administrator strony
|