Opracowała mgr Janina Papiernik (oligofrenopedagog
ZSS w Mrągowie)
W nawiązywaniu kontaktu z moimi
niepełnosprawnymi uczniami szczególne znaczenie
miało wykorzystanie programu Ch. Knilla „Dotyk i
Komunikacja”. Jest on według mnie jedną z
najskuteczniejszych metod terapeutycznych, dzięki
której nauczyciel nawiązuje z uczniem kontakt
poprzez dotyk.
Knill uznaje,
iż prawidłowy rozwój każdego człowieka zależy od
zdolności do nabywania, organizowania i
wykorzystywania wiedzy o sobie. Kontakt dotykowy z
nauczycielem daje uczniowi okazję do doznań
kinestetycznych i poznania własnego ciała. Przede
wszystkim jednak, przez to, iż zapewnia poczucie
bezpieczeństwa i odbierania pozytywnych emocji od
drugiej osoby, sprzyja kształtowaniu się u niego
postawy komunikacyjnej.
Sesji kontaktu w programie „Dotyk i
Komunikacja”, którego źródłem inspiracji jest
poetycki opis masażu niemowląt w Indiach
przedstawiony przez F. Leboyera p. t. „Kochające
ręce”, prowadzonej z uczniami zawsze towarzyszy
specjalnie w tym celu skomponowana przez norweskich
muzykoterapeutów melodia. Składa się ona 5 części i
trwa około 23 minuty.
Poniżej opisuję sposób prowadzenia
przeze mnie ćwiczeń wg programu Ch.Knilla „Dotyk i
Komunikacja”.
Część pierwsza to muzyka
wprowadzająca, jej celem jest stworzenie atmosfery
bezpieczeństwa, zaufania, pomaga przygotować ucznia
do dalszej części sesji. Wspólnie z dzieckiem
słucham melodii, informuję je co będziemy robić.
Delikatnie dotykam ucznia, przemawiam spokojnym
tonem głosu, nawiązuje kontakt wzrokowy z
wychowankiem.
W drugiej części muzyka
staje się bardziej rytmiczna, wspiera do rozpoczęcia
aktywnego kontaktu między uczniem a nauczycielem.
Stały rytm pomaga nauczycielowi ustrukturalizować
jego ruchy.
Rozpoczynam od masażu stóp, palców
nóg, następnie przechodzę do masażu łydek potem ud
dziecka. Przez cały czas trwania masażu mówię do
ucznia, nazywam dotykane części jego ciała. Należy
pamiętać przy tym zawsze, by uszanować przestrzeń
osobistą dziecka oraz aby odczuwało ono ze strony
nauczyciela zainteresowanie nawiązaniem i
podtrzymaniem z nim dobrego kontaktu.
Część trzecia muzyki jest
wyraźnie bardziej intensywniejsza (melodycznie i
rytmicznie). Intencją nauczyciela jest wsparcie
większych ruchów ucznia i stworzenie podstaw do
nawiązania bliższego kontaktu, bardziej aktywnej
interakcji.
Podczas tej sekwencji muzycznej
przechodzę do masowania rąk, ramion, klatki
piersiowej, brzucha oraz pleców ucznia. Zwracam w
dalszy ciągu uwagę na zachowanie przestrzeni
osobistej dziecka, nawiązuję z nim kontakt wzrokowy,
przemawiam spokojnym tonem głosu.
W czwartej części muzyka
jest lżejsza, melodyjna. Zaprasza do mniej
intensywnego i bardziej zabawowego kontaktu.
Rozpoczynam delikatny masaż twarzy
dziecka. Jeżeli uczeń komunikuje, iż nie ma ochoty
na masowanie tej części ciała, dostosowuję się do
jego życzenia. Wówczas jedynie delikatnie dotykam
lub wskazuję poszczególne części twarzy ucznia z
jednoczesnym wymienianiem ich nazw.
Piąta część, to muzyka
uspokajająca, zamykająca sesję kontaktu. Służy
relaksacji. Wspólnie z wychowankiem słucham muzyki.
Ze względu na to, iż nie ma
w tym programie sztywno narzuconych ram, możemy go
swobodnie modyfikować w zależności od możliwości,
nastrojów naszych uczniów. Dotyk musi być bowiem
dostrojony do energetycznych możliwości organizmu.
W niektórych przypadkach
rozpoczynałam dotyk od bardzo delikatnego głaskania
stóp w innych od ramion. Przez cały czas zwracałam
uwagę na stopień bliskości z inną osobą, jaką uczeń
jest w stanie tolerować.
Do masażu można wykorzystać
różnorodne pomoce np. oliwkę do masażu, materiały o
różnej fakturze, drewniane wałki, woreczki
wypełnione materiałem przyrodniczym, kłębki wełny,
futerka, miękkie szczoteczki.
Systematycznie prowadzone
podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych ćwiczenia
programem Ch. Knilla sprawiły, iż uczniowie szybciej
nawiązali kontakt emocjonalny z nauczycielem,
nauczyli korzystać się z dotyku jako źródła
przyjemności. A przecież jest on jednym z
najważniejszych elementów w nawiązywaniu interakcji
komunikacyjnej.
Literatura:
1.Knill Ch. „Dotyk i Komunikacja”
2.Gut J., Programy M. i Ch. Knillów w
terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju,
„Rewalidacja”1/97
powrót
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony