Opracowała:
Krystyna Janus (Instruktor Ekozespołu, nauczyciel
Zespołu Szkół Specjalnych w Mrągowie)
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I. EDUKACJA EKOLOGICZNA W POSTAWIE PROGRAMOWEJ
II. CELE EDUKACYJNE
KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA EKOLOGICZNEGO
III. MATERIAŁ
NAUCZANIA PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
IV.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
V. METODY l
TECHNIKI PRACY Z UCZNIAMI
VI.
PROPOZYCJE METOD OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
VII. ZAŁĄCZNIKI
WSTĘP
„Ekologia
i ochrona środowiska to (...) nie tylko wielki
przemysł, kopalnie i huty.
To także Twoje i moje codzienne gesty, to Twoja i
moja kuchnia, łazienka, garaż, ogród.
To wybór przez Ciebie i przeze mnie środków
komunikacji,
sposobu spędzania wolnego czasu i taka ochrona
środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju,
mieszkaniu, domu.”
Eryk
Mistewicz
Program edukacji ekologicznej
przeznaczony jest do realizacji w gimnazjum dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
III etap edukacyjny (klasy I-III)
i zgodny jest z Podstawą programową
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół
(Dz. U. z 2002 r. Nr 51, poz. 458). Umożliwia on
realizację ogólnopolskiego projektu „Program
Ekozespołów, czyli kampania ekologicznego stylu
życia Razem chronimy Ziemię” koordynowanego przez
Fundację GAP Polska (Plan Globalnego Działania na
rzecz Ziemi).
Niniejszy program jest propozycją realizacji
edukacji ekologicznej na zajęciach pozalekcyjnych
np. koła ekologicznego lub jako oddzielna jednostka
lekcyjna czy też jej fragment np. na przedmiotach
przyrodniczych w ciągu trzech lat nauki w gimnazjum.
Program jest otwarty i każdy nauczyciel w trakcie
jego realizacji może go uzupełniać, modyfikować do
potrzeb i możliwości swojej szkoły.
Umożliwia to dostosowywanie go do możliwości
percepcyjnych ucznia, do jego indywidualnego tempa
pracy, rozwoju i stopnia przyswajania wiadomości i
umiejętności. Program ten jest podstawą do
opracowania rocznego planu realizacji Programu
Ekozespołów w szkole (załącznik 1).
Realizatorzy Programu Ekozespołów powinni
współpracować z nauczycielami innych przedmiotów,
aby zapewnić uczniom wszechstronny rozwój. Ponadto
program umożliwia kształcenie umiejętności opisanych
w standardach egzaminacyjnych. Powstał on na
podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Program zawiera: cele edukacyjne kształcenia i
wychowania, materiał nauczania, procedury osiągania
celów, metody i techniki pracy z uczniami,
propozycje metod oceny osiągnięć ucznia.
Celem programu jest wprowadzenie trwałych nawyków w
życiu codziennym uczniów prowadzących do ochrony
środowiska przyrodniczego. Program skupia się na
działaniach możliwych do przeprowadzenia w
gospodarstwie domowym mających na celu:
ü
zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa
surowców
ü
zmniejszenie zużycia energii i wody
ü
zwiększenie udziału produktów rolnictwa
ekologicznego w zakupach żywności
ü
ekologiczne podróżowanie.
Program dotyczy działań w gospodarstwie domowym
ucznia, szkole i środowisku lokalnym. Wszystkie
oddziaływania gospodarstwa na środowisko podzielone
zostały na pięć obszarów:
-
Bez wody nie ma życia
-
Energia dawniej i
dziś
-
Rowerem na wycieczkę
-
Kupuj z głową
-
Nasze rady na odpady
Oprócz działań podejmowanych na rzecz środowiska
uczniowie dokonują dwukrotnych pomiarów zużycia
wody, energii i odpadów: na początku i na końcu
programu. Ma to posłużyć racjonalnemu gospodarowaniu
zasobami naturalnymi oraz pokazać ekologiczne efekty
podejmowanych działań w postaci zmniejszenia ilości
wytwarzanych odpadów, zmniejszenia marnotrawstwa
wody i energii. Program jest realizowany przede
wszystkim metodą projektów, która polega na tym, że
uczniowie realizują określone działania przez
dłuższy czas. W realizacji programu nauczyciel może
wykorzystać materiały edukacyjne wydane przez
Fundacje GAP Polska i Olsztyńskie Centrum Edukacji
Ekologicznej przy Warmińsko - Mazurskim Ośrodku
Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie:
ü
Poradnik kampanii ekologicznych w szkole i społeczności
lokalnej „Młodzi przyjaciele Ziemi”,
ü
Tworzymy szkołę przyjazną środowisku
ü
Raporty Programu Ekozespołów
– przedstawiają one efekty
działań szkół uczestniczących w Programie
Ekozespołów
ü
oraz z czasopism ekologicznych tj. „Aura”, „Zielona
Liga”, „Przyroda Polska”, Ekoświat”.
powrót
I. EDUKACJA EKOLOGICZNA W POSTAWIE PROGRAMOWEJ
III ETAP EDUKACYJNY
Cele edukacyjne
1. Uświadamianie zagrożeń
środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu
zamieszkania.
2. Budzenie szacunku do
przyrody.
Zadania szkoły
1. Tworzenie warunków do
poznawania współzależności między różnymi
składnikami środowiska oraz rozumienia przyczyn i
skutków ingerencji człowieka
w
świat przyrody.
2. Kształtowanie
proekologicznej motywacji uczniów.
Treści nauczania
1. Przyczyny i skutki
niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze,
hydrosferzei litosferze.
2. Różnorodność
biologiczna (gatunkowa, genetyczna oraz ekosystemów)
- znaczenie jej ochrony.
3. Żywność - oddziaływanie
produkcji żywności na środowisko.
4. Zagrożenia dla
środowiska wynikające z produkcji i transportu
energii; energetyka jądrowa - bezpieczeństwo i
składowanie odpadów.
Osiągnięcia
1. Dostrzeganie,
opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi
składnikami środowiska, człowiekiem i jego
działalnością.
2. Krytyczna analiza
relacji między działalnością człowieka a stanem
środowiska.
3. Organizowanie działań
służących poprawie stanu środowiska w najbliższym
otoczeniu.
4. Podejmowanie działań
ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym
życiu.
5. Umiejętność przestrzegania zasad
ładu i porządku w miejscach publicznych.
powrót
II.
CELE EDUKACYJNE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
EKOLOGICZNEGO
Po zrealizowaniu niniejszego programu uczniowie
powinni:
ü
podejmować działania ekologiczne w najbliższym
otoczeniu, szkole i swoich gospodarstwach domowych
wykorzystując uzyskane wyniki i wnioski,
ü
prezentować postawę człowieka odpowiedzialnego za
przyrodę,świadomego faktu, że każde jego
działanie w codziennym życiu ma wpływ na środowisko,
ü
przekazywać wiadomości i umiejętności ekologicznego
stylu życia ludziom z najbliższego otoczenia,
ü
ciekawie i aktywnie spędzać wolny czas
ü
dbać o własne zdrowie i zdrowie innych,
ü
rozumieć celowość tworzenia parków narodowych,
krajobrazowych, pomników przyrody
ü
wymienić i rozpoznać niektóre gatunki roślin i
zwierząt chronionych w Polsce,
ü
proponować, prezentować i oceniać zachowanie w
środowisku przyrodniczym, w tym na terenach
chronionych,
ü
omówić wpływ działalności człowieka (pozytywny i
negatywny) na środowisko.
powrót
III. MATERIAŁ NAUCZANIA
L.p. |
OBSZAR |
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
2.
|
Energia dawniej i dziś
|
Energia
świetlna dawniej i dziś. |
·
poznanie sposobów oświetlania i ogrzewania
pomieszczeń
|
Energooszczędne urządzenia elektryczne w
naszych domach. |
·
pozna etykiety oszczędności urządzeń
elektrycznych
|
Obliczanie kosztów żarówki tradycyjnej i
energooszczędnej. |
·
wykaże korzyści wynikające z używania
żarówek energooszczędnych
|
Sposoby
oszczędzania energii elektrycznej w domu. |
·
opracuje dekalog oszczędzania energii, oraz
znaczek przypominający o gaszeniu światła,
·
przeprowadzi pomiary zużycia energii w swoim
domu,
·
obliczy zużycie energii w swoim domu w ciągu
tygodnia,
|
Sposoby
oszczędzania energii cieplnej w
pomieszczeniach. |
·
uszczelnia okna w domu i szkole |
Nieodnawialne źródła energii
|
·
podaje przykłady nieodnawialnych źródeł
energii
|
Odnawialne źródła energii |
·
podaje przykłady odnawialnych źródeł energii
|
Niekorzystne zjawiska związane z
zanieczyszczeniem atmosfery: smog, efekt
cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura
ozonowa. |
·
podaje przykłady oznak zmian klimatu oraz
różnych możliwości ograniczenia globalnego
ocieplenia,
·
dostrzega znaczenie
·
czystego powietrza w życiu
·
roślin, zwierząt, ludzi
·
wymieni i scharakteryzuje
·
sposoby ochrony powietrza
·
przed zanieczyszczeniami
|
L.p. |
OBSZAR |
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
3. |
Kupuj z głową
|
Co to
znaczy zostać świadomym konsumentem? |
·
opracuje zasady „Zielonego Konsumenta”
·
potrafi dokonać świadomych, ekologicznych
zakupów w sklepie |
Poznajemy znaki ekologiczne |
·
analizuje znaki ekologiczne zapamiętuje te,
które oznaczają zdrową żywność |
Jesteś
tym, co jesz. |
·
Zwraca większą uwagę na zdrowe odżywianie
·
zna konsekwencje niedoboru witamin i
mikroelementów dla organizmu
|
Poznawanie zasad zdrowego żywienia według
piramidy zdrowia. |
·
zna zdrowego żywienia, częściej spożywa
produkty zbożowe i strączkowe.
|
Układanie jadłospisów. |
·
potrafi dobierać pokarmy według zasad
zdrowego żywienia
|
„
Powtórka z E” - poznanie rodzajów
konserwantów w żywności. |
·
zwraca większa uwagę na datę przydatności do
spożycia danego produktu,
·
analizuje skład produktu i wybiera ten bez
konserwantów
|
„Witaminy w doniczce”. |
·
samodzielne poszukuje wiadomości na temat
wybranej rośliny i jej wartości odżywczych,
·
dzieli się wiedzą na temat wartości
odżywczych wybranej rośliny
|
Z
własną torbą na zakupy. |
·
rozumie potrzebę robienia zakupów ze swoją
torbą wielokrotnego użytku
|
Wpływ
naszej diety na zdrowie
-
poznanie ziół i roślin leczniczych
|
·
poznaje zioła jako zdrowsze i tańsze
zastępniki leków syntetycznych. |
L.p. |
OBSZAR |
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
4.
|
Nasze rady na
odpady
|
Jak i
dlaczego segregować odpady? |
·
definiuje pojęcie odpady,
·
wyróżnia rodzaje odpadów
·
rozumie konieczność segregacji odpadów
·
proponuje działania zachęcające do
segregowania odpadów
|
Uczymy
się segregować odpady -
urządzenie klasowego kącika segregacji |
·
wykonuje pojemniki na odpady
·
segreguje odpady w klasie
|
Znaki
recyklingu |
·
wyjaśnia pojęcie recykling
·
analizuje znaki ekologiczne zapamiętuje te,
które oznaczają recykling różnego rodzaju
odpadów
|
Szkolna
zbiórka makulatury. |
·
aktywnie uczestniczy w zbiórce makulatury
|
Zbieramy zużyte baterie. |
·
rozumie konieczność zbiórki zużytych baterii
jako odpadu niebezpiecznego
|
„Co nam
zagraża w domu?’ |
·
zapoznanie z pojęciem odpadów toksycznych
oraz sposobami postępowania z nimi
|
Nasze
pomysły na wykorzystanie odpadów” |
·
szukanie rozwiązań na ponowne wykorzystanie
zużytych przedmiotów w warunkach domowych
|
„Sprzątanie świata” |
·
aktywnie uczestniczy w akcji
·
segreguje odpady
|
„Wiosenne Sprzątanie Warmii i Mazur” |
·
aktywnie uczestniczy w akcji
·
segreguje odpady
|
Lokalizowanie w miejscu zamieszkania dzikich
wysypisk śmieci. |
·
potrafi ocenić wpływ dzikich wysypisk śmieci
na środowisko
|
Odpady
w gospodarstwie domowym. |
·
oblicza ilość wytwarzanych odpadów w domu
rodzinnym
·
proponuje działania zmniejszające ilość
wytwarzanych odpadów w domu
|
L.p. |
OBSZAR |
TREŚCI
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA |
5. |
Rowerem na wycieczkę
|
Rodzaje
i środki transportu. |
·
zna rodzaje i środki transportu
|
Wpływ
środków transportu na środowisko |
·
scharakteryzuje zanieczyszczenia naturalne i
przemysłowe, wie jak powstają
|
Porosty
jako wskaźnik zanieczyszczeń |
·
zna skład powietrza i określa jego cechy
·
dostrzega znaczenie czystego powietrza w
życiu roślin, zwierząt, ludzi
|
Planujemy wycieczkę rowerową. |
·
zaprojektuje pieszą lub rowerową wycieczkę
dla swojej rodziny, klasy po najbliższej
okolicy.
·
rozpoznaje niektóre gatunki roślin i
zwierząt chronionych w Polsce na przykładzie
Mazurskiego Parku Krajobrazowego
·
wie, jak zachować się na wycieczce ,
szczególnie na terenach prawnie chronionych |
Europejski Dzień bez Samochodu |
·
Aktywnie uczestniczy w zorganizowaniu i
przeprowadzeniu lub w zaproponowanych
działaniach z okazji Dnia bez Samochodu |
powrót
IV.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Zadaniem nauczyciela jest przekazywanie uczniom
wiedzy umożliwiającej im poznanie otaczającego
świata, kształtowanie odpowiednich umiejętności i
postaw oraz rozbudzanie ciekawości przyrodniczej.
Osiąganie zamierzonych celów wymaga od nauczyciela
stosowania różnych metod, form i środków
dydaktycznych aktywizujących pracę ucznia.
Różnorodne środki dydaktyczne: filmy, foliogramy,
mapy, komputerowe programy edukacyjne, rzutnik
multimedialny, komputer aparat fotograficzny,
czasopisma ekologiczne, książki i słowniki o
tematyce przyrodniczej itp., wspomagają osiąganie
celów jednak nieocenioną pomocą dydaktyczną są
zajęcia terenowe, które stwarzają możliwość
bliskiego kontaktu z przyrodą. Poprzez bezpośrednią
obserwację uczniowie z niepełnosprawnością
intelektualną zrozumieją zależności panujące w
świecie przyrody oraz negatywne skutki działalności
człowieka.
SZCZEGÓŁOWE PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
OBSZAR I
Bez wody nie ma życia
ü
Wykonywanie doświadczeń z oczyszczaniem wody,
wykonanie filtra
ü
Opracowanie i analiza schematu krążenia wody w
przyrodzie.
ü
Wykonanie gazetki szkolnej „Krążenie wody w
przyrodzie”
ü
Wycieczka nad jezioro – przeprowadzenie pomiarów pH,
temperatury,
przeźroczystości, oceny zapachu wody; pobieranie
prób wody, określanie czystości wody na podstawie
występowania określonych gatunków bezkręgowców
wodnych.
ü
Wykonanie gazetki szkolnej pt. Źródła zanieczyszczeń
wody”
ü
Obserwacja kropli wody z różnych źródeł: z kranu,
stawu, rzeki, jeziora.
ü
Badanie cech wody pitnej, takich jak: zapach, pH,
barwa, smak, twardość.
ü
Opracowanie sposobów gospodarowania wodą w domu,
wykonanie ulotek i naklejek przypominających o
oszczędzaniu wody
ü
Przeprowadzenie dwukrotnych pomiarów zużycia wody w
swoim gospodarstwie domowym. Zapisywanie pomiarów w
karcie badawczej zużycia wody.
ü
Wykonanie analizy porównawczej wyników pomiarów
zużycia wody wszystkich uczestników Programu
ü
Wykonanie gazetki tematycznej pt. „Sposoby
oszczędzania wody w domu, w szkole”
ü
Zaplanowanie i zorganizowanie w szkole i środowisku
lokalnym kampanii „Dzień Wody” – 22 marca
Adresy stron internetowych pomocnych w realizacji
Obszaru
Bez wody nie ma życia
www.fundacjaarka.pl/akcja/dzien_wody/
www.wodapitna.pl
www.eko.org.pl/kropla
www.ekoswiat.com.pl
www.proekologia.pl
OBSZAR II
Energia dawniej i dziś
ü
Obserwacja wyposażenia gospodarstwa domowego i
wskazanie urządzeń energooszczędnych.
ü
Wyszukiwanie etykiet energetycznych produktów, które
funkcjonują w domu;
ü
sprawdzenie, do której klasy energetycznej są
zaliczane.
ü
Wycieczka do sklepu z urządzeniami gospodarstwa
domowego, analizowanie etykiet energooszczędnych
urządzeń
ü
Projektowanie własnej etykiety energetycznej.
ü
Prowadzenie pomiarów zużycia energii w swoim
gospodarstwie domowym przez tydzień. Zapisywanie
pomiarów w karcie badawczej zużycia energii.
ü
Opracowanie zasad poszanowania energii elektrycznej
i cieplnej w domu, wykonanie ulotek i naklejek
przypominających o oszczędzaniu energii.
ü
Wykonanie gazetek szkolnych pt. „Energia świetlna
dawniej i dziś” oraz „Rodzaje energii”
ü
Wyszukiwanie w Internecie informacji na temat
zapobiegania zmianom klimatu.
ü
Opracowanie listy działań ograniczających zmiany
klimatu.
ü
Zaprojektowanie i wykonanie posteru na temat skutków
zanieczyszczeń atmosfery
ü
Zorganizowanie w szkole kampanii nt. „Nie trujcie”
oraz „Dzień Czystego Powietrza”
Adresy stron internetowych pomocnych w realizacji
Obszaru
Energia dawniej i dziś
www.wwf.pl/projekty/klimat_energia.php
www.ziemia.org/jakmozeszpomoc.php
www.ekoenergia.pl
www.eko.org.pl
www.proekologia.pl
www.ekoedukacja.pl
OBSZAR
III
Kupuj z głową
ü
Analiza kupowanej przez rodziców żywności - skąd
pochodzi i jaki ma to wpływna środowisko.
ü
Wykonanie gazetki „Zielone znaki, czyli jak wybrać
produkty przyjazne środowisku”.
ü
Poznanie składu różnych herbatek ziołowych
dostępnych w aptekach.
ü
Sporządzenie w swoim domu listy produktów, które
mogą być niebezpieczne dla człowieka i środowiska
oraz zaproponowanie produktów alternatywnych,
przyjaznych dla środowiska.
ü
Wycieczka do sklepu spożywczego, analizowanie składu
produktów oraz ich przydatności do spożycia
ü
Wykonanie gazetki szkolnej z okazji Światowego Dnia
Konsumenta
ü
Szycie toreb płóciennych przez rodziców
ü
Zorganizowanie szkolnego konkursu pt. „Witaminy w
doniczce”
Adresy stron internetowych pomocnych w realizacji
Obszaru
Kupuj z głową
www.zieloneznaki.pl
www.mlodykonsument.pl
www.e-konsument.pl
www.federacja-konsumentow.org.pl
www.rolnictwoekologiczne.org.pl
www.ekoland.org.pl
www.proekologia.pl
www.ekoedukacja.pl
OBSZAR IV
Nasze rady na odpady
ü
Wycieczka na składowisko odpadów komunalnych.
ü
Zajęcia w terenie - lokalizowanie „dzikich” wysypisk
śmieci, umieszczenie wysypisk na mapce
ü
Zorganizowanie klasowego kącika segregacji odpadów.
ü
Wykonanie gazetki szkolnej pt. „Znaki recyklingu”.
ü
Udział w akcji Sprzątania Świata oraz w Wiosennym
Sprzątaniu Warmii i Mazur
ü
Wykonanie plakatów (posterów), ulotek zachęcających
do udziału w selektywnej zbiórce odpadów „Segregacja
odpadów”
ü
Analiza udziału gospodarstwa domowego w wytwarzaniu
odpadów oraz znajdowanie
ü
sposobu zmniejszenia ich ilości.
ü
Zorganizowanie szkolnej zbiórki makulatury i
baterii.
ü
Zorganizowanie szkolnego konkursu pt. „Coś z
niczego”
ü
Zrobienie listy odpadów niebezpiecznych w domu i
opracowanie zasad postępowania z nimi.
Adresy stron internetowych pomocnych w realizacji
Obszaru
Nasze rady na odpady
www.odpady.org.pl
www.recykling.pl
www.segregacjaodpadów.eco.pl/
www.naszaziemia.pl
www.ekola.pl
www.recal.pl
www.reba.pl
www.eko.org.pl/kropla
www.ekoswiat.com.pl
www.ekoportal.pl
www.ekoportal.org
www.wolebyc.pl
www.proekologia.pl
www.edukacja.ekoprojekty.pl
www.ekoedukacja.pl
OBSZAR V
Rowerem na wycieczkę
ü
Zajęcia w terenie – prowadzenie badań natężenia
ruchu samochodowego wpobliżu szkoły lub domu.
ü
Wyszukiwanie informacji na temat porostów – jakie
jest znaczenieporostów i dlaczego porosty są
wrażliwe na zanieczyszczenie powietrza związkami
siarki.
ü
Zajęcia w terenie - określanie stopnia
zanieczyszczenia powietrza na podstawieporostów
występujących na drzewach - wykorzystanie skali
porostowej.
ü
Zaplanowanie pieszej lub rowerowej wycieczki po
najbliższej okolicy dla swojejrodziny
ü
Wyszukiwanie w Internecie informacji na temat
kampanii „Europejski Dzień bez Samochodu”
ü
Zaplanowanie i zorganizowanie w szkole i środowisku
lokalnym kampanii „Dzień bez Samochodu”.
ü
Zorganizowanie w szkole kampanii nt. „Obchody Święta
Drzewa”
ü
Wykonanie gazetki szkolnej pt. Rośliny i zwierzęta
chronione w Polsce”
Adresy stron internetowych pomocnych w realizacji
Obszaru
Rowerem na wycieczkę
www.ziemia.org/jakmozeszpomoc.php
www.rowery.org.pl/rowery.htm
www.eko.org.pl
www.ekoswiat.com.pl
www.ekoportal.eu
www.proekologia.pl
powrót
V.
METODY l TECHNIKI PRACY Z UCZNIAMI
Na szczególną uwagę wśród grup metod pracy z
uczniami zasługują metody aktywizujące, gdyż
ułatwiają one proces uczenia się, czyniąc naukę bardziej
urozmaiconą,
a przez to przyjemniejszą i łatwiejszą, ożywiają
atmosferę w klasie
. Metody aktywizujące
to grupa metod nauczania, które charakteryzuje
to, że w procesie kształcenia aktywność uczniów
przewyższa aktywność nauczyciela.
Przyświeca temu chińskie przysłowie:
„ POWIEDZ, A ZAPOMNĘ
POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM
POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM”
Pracując z uczniami ze szczególnymi potrzebami
edukacyjnymi należy pamiętać, aby dostosować wybrane
metody do indywidualnych możliwości uczniów.
Dywanik pomysłów.
Metoda poszukiwania, porządkowania i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną. Metoda ta służy prowadzeniu dyskusji w
grupach nad postawionym problemem.
Metodę można zastosować wykorzystując sytuacje z
życia codziennego,
Metoda rankingu.
Metoda polega na dokonywaniu subiektywnych wyborów.
Kształtowaniu umiejętności wartościowania i
wyrabiania własnych opinii na temat pojawiających
się propozycji i jednocześnie ponoszenia
odpowiedzialności za podjęte decyzje.
Metodę można zastosować dając możliwość dzieciom
wyboru problemów, najczęściej dotyczących typowych
ich działań praktycznych z życia codziennego.
Poker kryterialny-Piotruś Kryterialny.
Metoda efektywnego współdziałania w zespole
i pracy w grupie, podejmowania indywidualnych i
grupowych decyzji, rozwiązywania problemów w twórczy
sposób.
Poker kryterialny można stosować na różne sposoby:
- jako wprowadzenie do tematu,
- jako ustalenie rangi kryteriów do określonych
standardów,
- jako sposób utrwalania zdobytej wiedzy.
Metodę można zastosować w wersji uproszczonej,
wykorzystać dwa, trzy elementy do wyboru podać
koniecznie dzieciom przykład.
Pogadanka
Należy do
metod dialogowych i polega na rozmowie
nauczyciela z
uczniami, przy czym
nauczyciel jest w tej
rozmowie
osobą kierującą. Nauczyciel stawia uczniom
kolejne pytania, na które otrzymuje od nich
odpowiedzi.
Wyróżnia się następujące rodzaje pogadanek:
-
wstępną
-
informacyjną
-
utrwalającą
-
kontrolną.
-
przedstawiająca nowe wiadomości.
Portfolio
Metoda ta polega na tworzeniu teczki dokumentującej
pracę uczniów na dany temat mogą to być
najprzeróżniejsze dokumenty: schematy, artykuły,
fotografie, notatki itp.
Do realizacji zadania metodą portfolio należy
włączyć rodziców. Kontakt nauczyciela
z rodzicami w tym wypadku ma duże znaczenie rodzice
zapoznają się z pracą wykonywaną przez dzieci a
jednocześnie będą czuć się współodpowiedzialnymi za
proces ich edukacji.
Metaplan
Metoda dyskusji, która polega na tym,
że
w czasie debaty uczestnicy wspólnie tworzą
plakat będący
graficznym skrótem tej debaty. Dyskusję
metodą
metaplanu
można
przeprowadzić
w dużej grupie
lub w małych zespołach.
Zasady tworzenia plakatu:
Pole plakatu podzielone musi być
na obszary:
Jak jest? – umieszcza się
na kartkach w kształcie koła opis aktualnego stanu
Jak powinno być?
– umieszcza się
w prostokącie
informacje o stanie idealnym
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
– umieszcza się
na kartkach w kształcie owalu informacje dotyczące
przyczyn rozbieżności między
stanem aktualnym a idealnym
Wnioski – umieszcza się
na kartkach w kształcie prostokąta
myśli, które
powinny posłużyć jako
bodziec do dalszego działania
Pracując z uczniem
upośledzonym można uatrakcyjnić tę metodę stosując
zamiast figur geometrycznych rysunek wiążący się z
tematem debaty np. do debaty o zanieczyszczeniu
atmosfery wykonać rysunek fabryki z trzema kominami
(Jak jest? Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?)
a w dymkach, które wydostają się z kominów umieścić
argumenty. Wnioski można zapisać w drzewie
umieszczonym obok fabryki.
Zalety metaplanu:
-
daje szerokie
spojrzenie na problem
-
uczy współpracy
-
daje możliwość
wypowiedzi każdemu
członkowi grupy
-
przygotowuje do pracy
badawczej
-
wzbudza
zainteresowanie i zaangażowanie
każdego
członka grupy
-
uczy wnioskowania i
zwięzłego
formułowania myśli
-
„wymusza” czytanie ze
zrozumieniem
-
kształci umiejętność
analizy i porządkowania
informacji
-
kształci dokładność
i staranność
-
uczy planowania
-
uzupełnia wiadomości
uczestników na zadany temat
-
zwiększa efektywność
pracy
-
uczy odpowiedzialności
-
pozwala różnicować
zadania dla grup
-
jako nowoczesna forma
pracy budzi zainteresowanie
Projekt
Metoda ta polega na
samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania
przygotowanego przez nauczyciela na podstawie
wcześniej ustalonych założeń.
Projekty dydaktyczne dzielą się na dwa rodzaje:
-
projekt badawczy,
mający na celu rozwój wiedzy i umiejętności
-
projekt działania lokalnego – akcja w środowisku lokalnym.
Projekt jest przedsięwzięciem, które trwa dłuższy
czas: od jednego do kilku tygodni, a nawet miesięcy,
dlatego decyzję o jego wprowadzeniu należy podjąć
odpowiednio wcześniej.
Pierwszym etapem projektu jest ustalenie celów i
tematu. Nauczyciel ustala cele ogólne
i szczegółowe projektu, ustala temat projektu oraz
wybiera treści i zagadnienia, jakie uczniowie
powinni poznać. Temat powinien wynikać z dokumentów
programowych, standardów wymagań, potrzeb i
możliwości uczniów. Przed ustaleniem tematu należy
także wziąć pod uwagę następujące kwestie:
-
Czy dane zagadnienie może zainteresować uczniów?
-
Czy uczniowie mogą mieć dostęp do źródeł
informacji na dany temat?
-
Czy materiał, do którego dotrą uczniowie, da im
możliwość samodzielnej pracy?
Ważną rolę w metodzie projektów spełnia
instrukcja dla ucznia, która powinna być jasna
i czytelna dla każdego z uczniów. Instrukcję
przygotowuje nauczyciel. Instrukcja powinna zawierać
temat projektu, jego cele, zadania dla konkretnego
ucznia lub grupy uczniów, wskazówki, źródła
informacji, termin, sposób i czas prezentacji,
terminy konsultacji, kryteria oceny pracy. Kryteria
oceny pracy powinny dotyczyć zarówno prezentacji,
jak i poszczególnych etapów pracy. Forma prezentacji
projektów może być zadana przez nauczyciela.
Zalety metody projektów
Metoda ta kładzie nacisk na samodzielną pracę uczniów i uczy
korzystania z różnych źródeł informacji. W pracy
samodzielnej uczniowie uczą się odpowiedzialności,
podejmowania decyzji, dokonywania samooceny. W pracy
grupowej rozwijają się umiejętności podejmowania
decyzji w grupie, rozwiązywania konfliktów,
wyrażania własnych opinii, słuchania innych osób,
poszukiwania kompromisów, dyskutowania, dokonywania
oceny pracy swojej i innych. Taka metoda, w której
uczeń uczy ucznia przynosi największe pojmowanie
wiedzy i przyswojenie jej. Zatem przy realizacji
zagadnienia metodą projektów więcej osiąga się od
ucznia lub klasy niż tradycyjnym wykładem.
powrót
VI.
PROPOZYCJE METOD OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Ocenianie osiągnięć uczniów polega na rozpoznawaniu
przez nauczyciela poziomu
i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności objętych realizowanym programem
nauczania. Jednak w edukacji ekologicznej
najważniejsza jest zmiana świadomości uczestników
programu prowadząca do trwałych nawyków i zachowań
ekologicznych w domu, szkole i środowisku lokalnym.
Program jest przede wszystkim propozycją realizacji
zajęć pozalekcyjnych, dlatego też nauczyciel
powinien zwrócić szczególna uwagę na następujące
działania uczniów:
ü
Aktywność i zaangażowanie ucznia na zajęciach
ü
Wypowiedzi ustne
ü
Prowadzenie dokumentacji (teczki z materiałami
edukacyjnymi)
ü
Korzystanie z różnych źródeł informacji
ü
Estetykę i pomysłowość prezentowania informacji
ü
Udział w kampaniach, konkursach i projektach
organizowanych w szkole i poza nią
ü
Rzetelność i dokładność wypełniania kart badawczych
i ankiet ekologicznych
powrót
VII.
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ PROGRAMU EKOZESPOŁÓW W ROKU
SZKOLNYM 2006/2007
I Plan kampanii na temat ochrony i poszanowania
wody
Temat:
Nie ma życia bez wody
Cel ogólny:
Ø
Poznanie korzyści dla środowiska wynikających z
realizacji Programu Ekozespołów
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Ø
Dokonuje pomiarów zużycia energii, wody, wytwarzania
odpadów w swoim gospodarstwie domowym;
Ø
Angażuje rodziców i innych domowników w działania
służące ochronie środowiska;
Ø
Uzasadnia konieczność prowadzenia pomiarów zasobów
naturalnych w celu ich racjonalnego użytkowania;
Ø
Współpracuje w zespole
Zasięg
oddziaływania:
Ø
Gospodarstwo domowe
Ø
Szkoła
Ø
Środowisko lokalne
Adresaci:
cała społeczność szkolna – nauczyciele, uczniowie i
ich rodzice, społeczność lokalna
Osoby
i instytucje wspierające działania:
Ø
Instytucje: Starostwo Powiatowe w Mrągowie, Wydział
Ochrony Środowiska Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa
Powiatowego w Mrągowie, Fundacja Ochrony Wielkich
Jezior Mazurskich w Giżycku, Olsztyński Centrum
Edukacji Ekologicznej,
Ø
Osoby: dyrektor szkoły, nauczyciele: zespołu
edukacyjno – terapeutycznego i nauczania
początkowego, nauczyciel informatyki
Harmonogram działań
Działania i sposób realizacji |
Termin realizacji |
Osoby zaangażowane w działania |
Spodziewane wyniki |
Dokumentujemy nasze działania |
IX 2006 – V 2007 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu, |
Uczniowie zakładają indywidualne
teczki, w które wkładają wszystkie materiały
uzyskane podczas pracy w Ekozespole.
|
Nauka odczytywania wodomierza oraz
obliczania stanu wody. |
IX 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu, |
Uczniowie nauczą się odczytywać stan
wodomierza i podejmą próbę obliczania stanu
wody. |
Sposoby oszczędzania wody.
Wykonanie posteru. |
IX 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie wykonają poster na zadany
temat i umieszczą go na tablicy Ekozespołów.
|
Sposoby oszczędzania wody –
opracowanie ulotek, powielenie ich i
rozdanie uczniom, umieszczenie ulotek na
korytarzu szkolnym do samodzielnego
pobrania. |
X 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie wyszukają informacje w
Internecie na pożądany temat, skopiują je,
opracują i powielą ulotki, umieszczą je na
tablicy Ekozespołów. Wszystkie ulotki
zostaną wzięte przez uczniów do domów.
|
Pomiar
zużycia wody
- wypełnianie kart badawczych i ich
analiza |
IX - X 2006
I – II 2007 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Po I pomiarze uczniowie dokonają
analizy wyników pomiaru, następnie podejmą
działania w swoich domach prowadzące do
oszczędzania wody, energii i zmniejszenia
wytwarzania odpadów. Analiza dokonana po II
pomiarze wykaże oszczędności w korzystaniu z
zasobów naturalnych. |
Opracowanie graficzne wyników
pomiaru zużycia wody, umieszczenie wyników
na tablicy szkolnej |
X 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie opracują wyniki na
komputerze i wywiesza je na tablicy
Ekozespołów |
Źródła zanieczyszczenia wody –
wykonanie posteru. |
X 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Korzystając z różnych źródeł
informacji (czasopisma ekologiczne,
Internet…) uczniowie wykonają poster i
umieszczą go na tablicy Ekozespołów. |
Złożenie wniosków do Starostwa
Powiatowego w Mrągowie oraz FOWJM w Giżycku
o dofinansowanie działań Ekozespołu.
|
IX - X 2006 |
Opiekun Ekozespołu, dyrektor szkoły,
FOWJM w Giżycku |
Otrzymanie funduszy na realizację
zamierzonych działań Ekozespołu.
|
Co żyje w wodzie? – wypełnianie kart
pracy z programu „Obserwator Przyrody”,
mikroskopowanie wody z Jeziora Czos. |
X 2006 |
Opiekun Ekozespołu, rodzice |
Uczniowie po obserwacji Jez. Czos
wypełnią karty obserwacji. |
Badanie wody Jeziora Czos –
określanie pH |
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie poznają sposoby badania
oraz określania pH wody. |
Sposoby uzdatniania wody do picia.
|
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie na podstawie literatury i
pakietu edukacyjnego „Woda” poznają sposoby
uzdatniania wody do picia. |
„Jak woda trafia do naszego kranu?” |
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie na podstawie pakietu
edukacyjnego „Woda” poznają „drogę kropli
wody”. |
„Nie zanieczyszczaj wody” –
wykonanie plakatów. |
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie wykonają plakaty na
komputerze z wykorzystaniem klipartów i
umieszczą je na tablicy szkolnej. |
Środki chemiczne z naszego domu
zanieczyszczające wodę” - ankieta dla
rodziców. |
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie wykorzystując karty pracy
z pakietu edukacyjnego „Woda” poproszą
rodziców o wypełnienie ankiet na temat
środków chemicznych używanych w domu , które
mogą zanieczyszczać wodę. |
„Obieg wody w przyrodzie” –
wykonanie gazetki szkolnej. |
XI 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie wykonają gazetkę na
korytarzu szkolnym. |
Stany skupienia wody – wykonywanie
doświadczeń. |
XII 2006 |
Członkowie Ekozespołu, opiekun
Ekozespołu |
Uczniowie poznają stany skupienia
wody na podstawie obserwacji. |
Udział w konkursie pt. „Podwodny
świat” zorganizowanym przez Ośrodek Szkolno
– Wychowawczy w Szczytnie. |
III 2007 |
Członkowie Ekozespołu, |
Uczniowie wykonują prace plastyczne,
które zostaną odesłane na konkurs. |
II Harmonogram działań związanych ze zmniejszeniem
ilości wytwarzanych odpadów, poszanowaniem wody i
energii, podróżowaniem
Obszar działań |
Działania i sposób realizacji |
Termin realizacji |
Sojusznicy, czyli grupy wspierające |
ODPADY
ODPADY |
Urządzenie kącika segregacji śmieci
w klasie. |
IX 2006 |
Uczniowie, instruktor |
„Sprzątanie świata”- sprzątanie
brzegów jez. Sołtyskiego, promenady jez.
Czos i Parku Słowackiego, selektywna zbiórka
odpadów. |
IX 2006 |
Dyrektor szkoły, kierownik wydziału
Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Mrągowie |
Wypełnianie kart badawczych
wytarzania odpadów i ich analiza.
Wypełnienie i analiza ankiet ekologicznych. |
X 2006
II 2007 |
Uczniowie, rodzice, instruktor |
Jak i dlaczego segregować odpady? –
przypomnienie zasad segregacji odpadów aby
móc segregować odpady w domu |
III 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Wykorzystujemy kartki dwustronnie –
dwustronne kserowanie, wyrywanie czystych
kartek z nie zapisanych zeszytów,
wykorzystywanie starych kalendarzy do
wykonywania plansz w celu ponownego ich
wykorzystania |
IX 2006-
V 2007 |
Uczniowie, rodzice, instruktor
|
„Co nam zagraża w domu?” –
poznawanie odpadów niebezpiecznych w domu,
garażu itp. |
III 2007 |
Uczniowie, rodzice, instruktor |
„Zbierając puszki chronisz
środowisko” – wykorzystanie pakietu
edukacyjnego Fundacji RECAL. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Znaki ekologiczne na opakowaniach –
poznawanie znaków dotyczących składowania
odpadów. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Udział w „Wiosennym Sprzątaniu
Warmii i Mazur” |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor, dyrektor
szkoły, kierownik wydziału Ochrony
Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa
Powiatowego w Mrągowie |
ŻYWNOŚĆ
ZAKUPY.
ŻYWNOŚĆ
ZAKUPY. |
Poszukiwanie w czasopismach
ekologicznych i Internecie zasad robienia
ekologicznych zakupów |
X 2006
I 2007 |
Uczniowie, rodzice, instruktor |
„ Jedzmy zdrowo” - poznanie rodzajów
konserwantów w żywności, zwrócenie uwagi na
termin ważności produktów.
|
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Układanie jadłospisów. Wpływ naszej
diety na zdrowie - poznanie ziół i roślin
leczniczych. |
XI 2005 |
Uczniowie, rodzice, instruktor |
Zasady
Zielonego Konsumenta – przypomnienie zasad
robienia ekologicznych zakupów. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Poznawanie znaków ekologicznych
dotyczących zdrowego żywienia. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Poznawanie zasad zdrowego żywienia według
piramidy zdrowia. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Tajemniczy symbol „E” – poznawanie
działania niektórych konserwantów. |
IV 2007 |
Uczniowie, instruktor |
ENERGIA
|
Pomiar
zużycia energii
- wypełnianie kart badawczych i ich
analiza. |
X 2006
II 2007 |
Uczniowie, rodzice, instruktor
|
Analizowanie zużycia energia w domu
z wykorzystaniem Koła Energetycznego |
II 2006 |
Uczniowie, instruktor |
„Skąd
czerpiemy energię?” – poszukiwanie
wiadomości w Internecie. |
I 2007 |
Uczniowie, instruktor |
„Źródła
energii” – poszukiwanie informacji,
wykonanie posteru. |
I 2007 |
Uczniowie, instruktor |
„Jak
ludzie oddziaływają na świat poszukując
zasobów energii?” - poszukiwanie
informacji, wykonanie posteru. |
I 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Sposoby oszczędzania energii
elektrycznej w domu -opracowanie zasad
oszczędzania energii |
II 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Wykonanie i wywieszenie znaczków graficznych
zachęcających do oszczędzania energii. |
II 2007 |
Uczniowie, instruktor |
Poznanie energooszczędnych urządzeń
gospodarstwa domowego |
III 2007 |
Uczniowie, instruktor |
INNE
DZIAŁANIA
|
Przystąpienie do akcji Pt. „Nie
trujcie” zorganizowanej przez Fundację ARKA
oraz zorganizowanie Dnia Czystego Powietrza. |
XI 2006 |
Dyrektor szkoły, Radio WA-MA,
kominiarz, Fundacja ARKA, uczniowie,
instruktorzy Ekozespołów |
Przystąpienie do projektu „Ptasia
Stołówka” zorganizowanego przez FOWJM w
Giżycku. |
XII 2006-III 2007 |
Dyrektor szkoły, FOWJM w Giżycku,
uczniowie, instruktor |
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ |
Zorganizowanie Dnia Ziemi w celu
upowszechniania i zaprezentowania naszych
działań całej społeczności szklonej. |
V 2007 |
Uczniowie, instruktor, nauczyciele
zespołu terapeutyczno – wychowawczego,
nauczania początkowego, nauczyciel
informatyki. |
powrót
·
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony