Opracowały:
Alicja Michalkiewicz, Beata
Przyborowska
(nauczyciele z Zespołu Szkół Specjalnych w Mrągowie)
Program edukacji obywatelskiej
dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły
zawodowej
z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
SPIS
TREŚCI
Wstęp
1.
Ogólne założenia programu
2.
Cele edukacyjne
3.
Procedury osiągania celów
4.
Treści programu – harmonogram
5.
Zgodność treści programu z podstawą programową
6.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
7.
Ewaluacja programu
Załączniki
„Kształcenie
i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia
odpowiedzialności, miłości ojczyzny
oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa
kulturowego, przy jednoczesnym
otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.”
(Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty)
WSTĘP
Nadrzędnym
celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny
rozwój ucznia. Edukacja szkolna polega na
harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań
w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności
i wychowania.
Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające się
i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela. W
szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności
wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób
lepiej
przygotować się do pracy w warunkach współczesnego
świata.
Wychowanie obywatelskie jest częścią
wychowania umysłowego
i moralnego sytuującym człowieka w społeczeństwie i
wyposażającym go
w umiejętności potrzebne do pożytecznego
uczestnictwa w życiu społecznym
i politycznym. Powinno kształtować człowieka
świadomego swojego członkostwa w danej społeczności
z chęcią aktywnego uczestnictwa w jej życiu dla
ogólnego dobra.
Program
edukacji obywatelskiej i patriotycznej jest naszą
odpowiedzią na uchwałę Senatu RP z dnia 7 listopada
2008 roku ogłaszającą rok 2009 Rokiem Polskiej
Demokracji.
Program edukacji
obywatelskiej „Rok 2009 – Rokiem Polskiej
Demokracji” przeznaczony jest do realizacji na
zajęciach lekcyjnych
i pozalekcyjnych, skierowany jest do uczniów Zespołu
Szkół Specjalnych
w Mragowie przy ul. Królewieckiej 42.
Termin realizacji:
luty 2009 – grudzień 2009
Autorami programu i jego głównymi realizatorami są
nauczycielki:
Alicja
Michalkiewicz – nauczyciel historii i wos
Beata
Przyborowska – nauczyciel - bibliotekarz
Adresatami programu „ Rok 2009 – Rokiem
Polskiej Demokracji” są przede wszystkim uczniowie:
o
klas IV-VI Szkoły Podstawowej,
o
klas I-III Gimnazjum
o
klas I-III Zasadniczej Szkoły Zawodowej
W programie przewidziane są także działania
skierowane do uczniów młodszych – klas I-III Szkoły
Podstawowej oraz do uczniów Zespołów
Edukacyjno-Terapeutucznych z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Realizacja założonych w programie
celów wymaga świadomej aktywności i pełnego
uczestnictwa uczniów oraz wzbudzenia ich
zainteresowania proponowana tematyką. Proponowane
działania mają różnorodny charakter.
Aby maksymalizować efektywność
oddziaływań wychowawczych, program realizowany
będzie metodami wielostronnego kształcenia i
stymulacji aktywności komunikacyjnej uczniów.
Przewidziane są zadania realizowane
metodą projektu, zajęcia grupowe, twórczość
literacka i artystyczna , konkursy, wystawy ,
spotkania i dyskusje z osobami z innych
środowisk.
Ta wielorakość form pracy ma rozbudzić
zainteresowania uczniów, skłonić ich do kreatywnego
i pełnego zaangażowania uczestnictwa w zajęciach.
Proponowane formy i metody pracy są
dostosowane do rozwoju psychicznego
i intelektualnego uczniów a tematy odpowiadają
treściom programowym na poszczególnych etapach
kształcenia.
Cele:
o
pogłębianie poczucia
przynależności do wspólnoty obywateli państwa
polskiego i szacunku do własnego państwa
o
zrozumienie zasad
demokracji oraz szanowanie wartości demokratycznych
o
przygotowanie do
świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa
w życiu społecznym i publicznym, w tym także w życiu
społeczności lokalnej
o
budowanie poczucia własnej
wartości i działania na rzecz wspólnego dobra,
Program kładzie nacisk na rozwijanie następujących
umiejętności i postaw ucznia :
- rozpoznawanie własnych praw i obowiązków w
konkretnej sytuacji,
- prezentowanie własnych poglądów w
dyskusji,
- tolerancja wobec odmiennych poglądów i
postaw,
- godne zachowanie się w czasie obchodów
świąt i uroczystości szkolnych i państwowych,
- załatwianie prostych spraw urzędowych,
3. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
-
Przygotowywanie
okolicznościowych apelów i akademii.
-
Udział w uroczystościach
państwowych zgodnie z kalendarzem imprez w mieście (
w miarę możliwości organizacyjnych)
-
Spotkania z
przedstawicielami samorządu terytorialnego
-
Zapoznanie z organizacjami
i instytucjami Unii Europejskiej
-
Zapoznanie z zasadami
demokracji.
-
Zapoznanie z zadaniami
Samorządu Uczniowskiego i Terytorialnego.
-
Poznawanie zasad
ustrojowych Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Poznawanie praw człowieka
i praw dziecka oraz systemu ich obrony.
4. TREŚCI PROGRAMU - HARMONOGRAM
L.p |
Treści programu |
Forma realizacji treści programu |
Odbiorcy
Programu |
Odpowiedzialni za realizację treści
programu |
Przewidywany czas realizacji |
1 |
Demokracja - co to takiego? |
Cykl lekcji historii i wos poświęconych
demokracji,
- historia demokracji
- zasady demokracji
|
Uczniowie: Szkoły Podst,
Gimnazjum , ZSZ
|
A. Michalkiewicz |
luty 2009 – listopad 2009 |
2 |
- Zasłużeni dla demokracji
- Demokracja blisko nas
|
Zorganizowanie wystaw tematycznych
poprzedzonych zajęciami bibliotecznymi
( praca z albumem, encyklopedią, Internetem)
|
Uczniowie: Szkoły Podst,
Gimnazjum , ZSZ
|
B.Przyborowska |
Czerwiec 2009 grudzień 2009 |
3 |
Prawa Człowieka |
Spotkanie z młodzieżą z Klubu Europolityk
działającego na terenie Zespołu Szkół Nr 2
im. Wł.Jagiełly w Mrągowie, pod kierunkiem
M.Lewkowicz – dyskusja na temat Praw
Człowieka
|
Uczniowie:
klas I – III gimnazjum |
A.
Michalkiewicz
B .Przyborowska |
marzec
2009 |
4 |
Kto rządzi w moim regionie? |
Spotkanie z przedstawicielem władzy
samorządowej – pogadanka na temat zadań
realizowanych przez samorząd lokalny (
Miasto, Gmina, Powiat) |
Uczniowie:
klas I – III gimnazjum
|
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska |
Kwiecień 2009 |
5 |
Europa nasz wspólny dom |
Zorganizowanie Dnia Europejskiego –
prezentacje artystyczne poszczególnych
klas
Nawiązujące do tradycji, kultury, zwyczajów
wybranych państw europejskich
|
Uczniowie: ZET, Szkoły Podstawowej,
Gimnazjum , ZSZ
|
A.
Michalkiewicz
B.
B. Przyborowska |
Maj 2009 |
6 |
Konstytucja RP |
Akademia z okazji rocznicy uchwalenia
Konstytucji 3 maja |
Przedstawiciele
Klas I-III Gimnazjum
i ZSZ
|
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska |
Maj
2009 |
7 |
Parlament RP |
Wycieczka do siedziby Parlamentu w
Warszawie– zwiedzanie budynku Sejmu i Senatu
|
Przedstawiciele
Klas I-III Gimnazjum |
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska |
Czerwiec 2009 |
8 |
Rządzimy się sami czyli co potrafi Samorząd
Uczniowski. |
Dzień samorządności w szkole – zajęcia
zorganizowane i prowadzone przez
przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego pod
kierunkiem opiekuna p J. Margol |
Uczniowie: Szkoły Podst,
Gimnazjum , ZSZ |
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska
J. Margol - opiekun Samorządu
Uczniowskiego
|
Wrzesień 2009
|
9 |
Urzędy i instytucje w moim mieście
i regionie. |
Konkurs plastyczny -rozstrzygnięcie
konkursu podczas obchodów Dnia Nauczyciela –
w komisji konkursowej weźmie udział
przedstawiciel władzy samorządowej
|
Uczniowie: ZET,
Szkoły Podst,
|
B. Przyborowska |
Październik 2009 |
10 |
Urzędy i instytucje w moim mieście
i regionie. |
Konkurs wiedzy o samorządzie terytorialnym
-rozstrzygnięcie konkursu w formie Quizu
tematycznego podczas obchodów Dnia
Nauczyciela – w komisji konkursowej weźmie
udział przedstawiciel władzy samorządowej
|
Uczniowie: Szkoły Podst, Gimnazjum , ZSZ
|
A. Michalkiewicz
|
Październik 2009 |
11 |
Święto Niepodległości |
Uroczysta Akademia z okazji rocznicy
odzyskania niepodległości przez Polskę. |
Przedstawiciele
Klas I-III Gimnazjum
i ZSZ
|
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska |
Listopad 2009 |
12 |
Demokracja na codzień |
Podsumowanie wiedzy o demokracji
- wykonanie folderu podsumowujące cykl
działań związanych z obchodami Roku Polskiej
Demokracji |
Uczniowie: ZET, Szkoły Podstawowej,
Gimnazjum , ZSZ
|
A. Michalkiewicz
B. Przyborowska |
Grudzień 2009 |
5. ZGODNOŚĆ TREŚCI PROGRAMU
Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
L.p. |
Treści programu |
Podstawa programowa
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej |
Podstawa programowa
kształcenia ogólnego
dla gimnazjum |
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla
zasadniczej szkoły zawodowej
|
1 |
Demokracja - co to takiego? |
Prawa i obowiązki
obywatelskie.
|
Obywatel a władza publiczna w systemach
totalitarnych, autorytarnych
i demokratycznych.
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
2 |
- Zasłużeni dla demokracji
- Demokracja blisko nas
|
Sylwetki wielkich Polaków (artystów,
uczonych, polityków, żołnierzy). |
- Ustrój , zadania instytucje struktura
władzy samorządów terytorialnych
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
3 |
Prawa Człowieka |
Prawa i obowiązki
obywatelskie.
|
Niezbywalny charakter praw człowieka , ich
katalog i system ochrony.
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
4 |
Kto rządzi w moim regionie? |
Samorząd terytorialny.
|
- Ustrój , zadania instytucje struktura
władzy samorządów terytorialnych
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
5 |
Europa nasz wspólny dom |
Polska w Europie - kierunki współpracy,
procesy integracji z Unią Europejską.
|
Instytucje Unii Europejskiej |
Państwo polskie na tle
Europy i jego przemiany |
6 |
Konstytucja RP |
Prawa i obowiązki obywatelskie.
|
Konstytucja RP ( ustrój polityczny i
instytucje RP, prawa i obowiązki obywateli)
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
7 |
Parlament RP |
……………………. |
Samorząd terytorialny
a władza centralna
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
8 |
Rządzimy się sami czyli co potrafi Samorząd
Uczniowski. |
Szkolny samorząd uczniowski.
|
Życie szkoły –
samorządność , procedury demokratyczne |
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
9 |
Urzędy i instytucje w moim mieście
i regionie.
|
Samorząd terytorialny.
|
…………………
|
……………………. |
10 |
Urzędy i instytucje w moim mieście
i regionie. |
………………….. |
- Ustrój , zadania instytucje , struktura
władzy samorządów terytorialnych
- Przykłady procedur
obowiązujących z załatwianiu spraw w
urzędzie gminnym. |
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
11 |
Święto Niepodległości |
………………… |
Symbole i święta
narodowe
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
12 |
Demokracja na codzień |
Prawa i obowiązki
obywatelskie.
|
Obywatel a władza publiczna w systemach
totalitarnych, autorytarnych
i demokratycznych.
|
Obywatel a władza w państwie
(…) demokratycznym.
|
6. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Uczeń:
·
Świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu
społeczności lokalnej
ü
Na miarę swoich możliwości, uczestniczy w
uroczystościach organizowanych na terenie miasta
·
Ma poczucie więzi szkolnej, regionalnej, narodowej;
dostrzega współistniejące między nimi wartości
kulturowej.
ü
Rozumie na czym polega patriotyzm w ujęciu ogólnym
oraz patriotyzm lokalny.
ü
Zna i rozumie pojęcia: ojczyzna i mała ojczyzna
·
Zna zasady demokracji
·
Zna zasady funkcjonowania władz terytorialnych
i państwowych.
ü
Rozumie na czym polega władza ustawodawcza .
wykonawcza i sądownicza.
ü
Zna i wymienia organy samorządu powiatowego
i gminnego.
·
Zna najważniejsze prawa człowieka
·
Wymienia najważniejsze dokumenty dotyczące praw
człowieka.
·
Uczestniczy w życiu samorządowym szkoły.
ü
Bierze aktywny udział w uroczystościach, konkursach,
akcjach ogólnoszkolnych
·
Zna miejsce oraz rolę Polski i Polaków w
zintegrowanej Europie.
·
Wykazuje postawy patriotyczne – szanuje tradycję ,
kulturę , symbole narodowe.
·
Jest koleżeński, zna wartość przyjaźni i miłości.
ü
Przestrzega zasad kulturalnego zachowania się
ü
Okazuje szacunek osobom starszym
ü
Na miarę swoich możliwości pomaga słabszym
i potrzebującym
Podczas realizacji programu przewiduje się
systematyczną i planową ewaluację. W trakcie
realizowania poszczególnych działań uczniowie będą
mieli możliwość zaprezentowania własnych wiadomości
i umiejętności, rozumienia faktów, zjawisk i
przyczyn.
Zakłada się monitorowanie działań i osiągnięć
uczniów poprzez bieżącą ocenę realizacji zadań,
takich jak:
*
wykonywanie gazetek,
albumów, makiet, folderów,
*
redagowanie tekstów, w
których zostaną wykorzystane zdobyte wiadomości,
*
prezentowanie wyników
pracy grupowej,
*
samodzielne opracowanie
danego tematu, wymagające korzystania
z różnych źródeł informacji,
*
udział w dyskusjach,
umiejętność formułowania pytań i wniosków
Nadrzędnym jednak celem, którego
osiągnięcie trudno będzie zmierzyć bezpośrednio po
realizacji programu będzie ukształtowanie młodego
człowieka, świadomego swych możliwości i powinności
obywatelskich wobec środowiska lokalnego, kraju, ale
także otwartego na współdziałanie z innymi
kulturami.
ZAŁĄCZNIKI

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu
z dnia 26 lutego 2002 r.w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół.
Powrót
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony
|