Opracowały:
Alicja Michalkiewicz, Bogusława
Kuc
(nauczyciele z Zespołu Szkół Specjalnych w Mrągowie)
Za pomocą rysunku dziecko przemawia, opowiada i
objaśnia wszystko to, czego nie potrafi wyrazić
słowami. W rysunku dziecka znajdują się ukryte
pytania, radości, niepokoje, miłość i strach i wiele
innych emocji dziecka, któremu brakuje słów, by
opisać to, co czuje. Dlatego wiele uwagi należy
poświęcić interpretacji rysunków dziecięcych .
Rysunki dziecka są skarbnicą wiedzy o tym, co
dziecko czuje, myśli, o czym marzy i jak widzi
świat. Watro towarzyszyć dziecku podczas rysowania,
ponieważ ważne jest, kogo lub co rysuje w pierwszej
kolejności. Proponuje się, by rysunek na temat „Moja
rodzina” uczniowie wykonywali co pół roku, gdyż może
się on zmieniać. Obserwujemy, jak dziecko się
zachowuje. Ważna jest ogólna kolorystyka. Rysunki
barwne o bogatych, nasyconych kolorach mogą
świadczyć, iż dziecko jest pełne radości, optymizmu,
nie przezywa żadnych lęków. Dzieci poprzez kolory
wyrażają swoje uczucia. Często rysują ubranie swoje
i osoby, która jest im bliska w tych samych barwach.
Zielony oznacza zdecydowanie i stanowczość. Osoba w
czerwonym ubraniu jest postrzegana przez dziecko
jako energiczna i uczuciowa, zaś w niebieskim
symbolizuje ciepło i poczucie bezpieczeństwa. Żółty
kolor oznacza pogodę ducha, zaś szary spokój. Gdy
natomiast przeważa kolor brązowy, istnieje duże
prawdopodobieństwo, że dziecko nie czuje się w
rodzinie zbyt bezpiecznie. Nacisk na kredkę zdradza
temperament dziecka. Linie cienkie, słabe, delikatne
świadczą o braku pewności siebie i skłonności do
tłumienia uczuć. Linie grube, zdecydowane i długie
mówią nam, że dziecko jest pewne siebie, otwarte na
innych. Ważne jest również, kto zajmuje centralną
część obrazka. Jeśli dziecko rysuje swoją rodzinę,
to najczęściej w centrum umieszcza osobę, z którą
jest najbardziej związane, najmocniej ją kocha albo
osobę zajmującą uprzywilejowane miejsce w rodzinie.
Zdarza się, że postać ta jest najbardziej
udekorowana, narysowana z widoczną starannością. Gdy
dziecko na rysunku przedstawiającym rodzinę nie
umieszcza siebie lub narysowało na końcu,
prawdopodobnie ma poczucie, że rodzice lub
rodzeństwo go nie akceptują. Czuje się mało kochane
i niedoceniane. Warto przyjrzeć się narysowanym
postaciom. Malutkie, umieszczone gdzieś na brzegu
kartki, mogą świadczyć o nieśmiałości i braku wiary
we własne siły. Rysowanie dużych postaci,
zajmujących niemal całą kartkę jest natomiast
charakterystyczne dla dzieci energicznych,
otwartych, o żywych emocjonalnych silnych reakcjach
emocjonalnych. Ważna jest treść rysunków. Dzieci,
które czegoś się boją lub przeżyły coś bardzo
przykrego (np. utratę kogoś bliskiego czy rozstanie
rodziców), wyrażają swój żal rysując ludzi smutnych,
zapłakanych albo siebie pośród ciemnego lasu. Często
też rysują potwory, płonące domy i katastrofy.
Powtarzające się rysunki o niepokojącej tematyce
stanowią sygnał, że dziecku należy pomóc, okazywać
mu więcej zainteresowania, zapewnić większe poczucie
bezpieczeństwa. Należy co pewien czas przyjrzeć się
uważnie dziecku oraz jego rysunkom na temat „Moja
rodzina” dzięki którym dowiadujemy się co myśli ono
o swojej rodzinie i jak ją odbiera.
Literatura:
P. Wallon, A. Cambier, D. Engelhart –
„Rysunek dziecka”
J. Górniewicz – „Rozwój i
kształtowanie wyobraźni dziecka”
K. Michejda-Kowalska – „O dziecięcej
wyobraźni plastycznej”
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony
| | |