Opracowała:
Małgorzata Klimek
(nauczyciel z Zespołu Szkół Specjalnych w Mrągowie
Twórczość plastyczna
jest integralnym elementem rewalidacji osób
upośledzonych umysłowo, współdziała w harmonijnym
rozwoju osobowości i wykorzystuje do tego celu
wszelkie możliwości sztuki. Twórczość plastyczna
może wpłynąć za pośrednictwem sztuki na
kształtowanie charakteru, zainteresowań, a przede
wszystkim wyzwalać dyspozycje twórcze. Wraz ze
zwiększeniem zasobu doświadczeń, wiedzy i
umiejętności działania następuje rozwój wyobraźni,
zdolności kojarzenia, wyrażania i sprawności
manualnej. Zajęcia plastyczne powinny stanowić
integrację procesów emocjonalnych i intelektualnych
z działaniem praktycznym. Osiągniemy to przez
kształcenie wszystkich zmysłów i sprawności
służących percepcji otaczających zjawisk
przyrodniczych, społecznych oraz pobudzenie do
ekspresji przeżyć środkami plastyki.
Według Z.
Pietrasińskiego „twórczość to aktywność przynosząca
wytwory dotąd nieznane, a zarazem społecznie
wartościowe .”
Witold Dobrołowicz
twierdzi, że twórczość to rodzaj działania
ludzkiego, który charakteryzuje się nowością.”
Według wyżej
wymienionego autora postawa twórcza składa się z
następujących elementów:
·
wrażliwości na problemy wyrażające się na
dostrzeganiu braków,
·
zdolności do gotowości i otwartości, plastyczności,
·
zdolności do przeobrażania rzeczywistości, analizy i
syntezy.
Spostrzeganie, przeżywanie i wyrażanie poprzez znaki
plastyczne jest ćwiczeniem umiejętności syntezy i
przekładania. Wybierając elementy plastyczne dla
przedstawienia określonych treści i analizując efekt
tego działania, osoba upośledzona uczy się odróżniać
rzeczy mniej ważne od zasadniczych. Dokonywanie tych
operacji wzbogaca wyobraźnię i mowę.
Twórczość –
to potrzeba biologiczna, której zaspokojenie jest
absolutną koniecznością dla optymalnego rozwoju
istoty ludzkiej. Osoba upośledzona umysłowo o
zubożałych procesach poznawczych potrzebuje pobudzeń
z zewnątrz dla wyzwolenia wartościowych
zainteresowań i kulturalnego rozwoju. Platon uważał,
że wiodącą rolę w procesie twórczym maja przeżycia i
odczucia, emocje to siły napędowe ludzkiej
aktywności, która jest warunkiem wszelkiego poznania
i rozumienia.
Według
Claudio Clero „postawa twórcza, która stanowi źródło
lęku, radości, emocji, strachu, obaw wyraża się za
pośrednictwem sztuk plastycznych, muzyki i stanowi
życiowa funkcję.”
Ponadto C. Clero i R. Glaton
twierdzą, ze „aktywność twórcza jest to proces
najbardziej tajemniczy ze wszystkich czynności. Akt
twórczy polega na powołaniu do istnienia czegoś,
czego nigdy przedtem nie było. Twórczość pojawia się
z nicości .”
Stanisław
Popek jest zdania, że „twórczość jest rezultatem nie
tylko świadomego działania intelektu, ale również
intuicji, podświadomości, wyobraźni i przeżyć
emocjonalnych.”
„Działalność twórcza człowieka jest ściśle związana
z otaczającą go rzeczywistością. Mówi się, że
otoczenie jest jednocześnie źródłem i efektem tej
działalności.”
Źródłem, bo
rzeczywistość przynosi człowiekowi szereg wrażeń,
przeżyć i doświadczeń, które są podstawą twórczego
działania. Efektem, bo człowiek dąży do zaspokojenia
potrzeby wyrażania swych przeżyć, podejmuje
działalność twórczą, w toku której tworzy nową
rzeczywistość w postaci wytworów. Twórczość
plastyczna to ciągłe odkrywanie nowych estetycznych
wartości w postrzeganym świecie przedmiotów i
zjawisk. Jednocześnie źródło różnorakich emocji i
przeżyć w toku zwykłego codziennego życia. Henri
Mattise twierdzi, że „autentyczny twórca to nie
tylko istota uzdolniona, to ten kto potrafi
uporządkować, z uwagi na ostateczny cel zespół
czynności, których rezultatem jest dzieło.”
Według tego autora
proces twórczy to szereg ukierunkowanych czynności
psychicznych i fizycznych, mniej lub bardziej
uświadomionych przez osobę tworzącą, w wyniku czego
następuje ekspresja własnej osobowości poprzez
dokonywanie zabiegu przekształcenia rzeczywistości
zewnętrznej i własnego „ja” Wychowawcza rola sztuki
jest w zasadzie dość powszechnie uznawana i
rozumiana. Sztuka to bezpośredni czynnik
kształtujący człowieka. To ona według Elżbiety
Kobieli „współtworzy modę na styl, sposób bycia i
obyczajowości czasów.”
Niestety jednak zbyt
często doszukujemy się w sztuce sensu i zrozumienia.
Pablo Picasso powiedział „ dopatrywanie się sensu we
wszystkim to choroba naszych czasów. Wszyscy chcą
zrozumieć malarstwo – dlaczego nie potrzebują
zrozumieć śpiewu ptaków.”
Twórczość może mieć
miejsce w robieniu zwyczajnych rzeczy w niezwyczajny
sposób wszędzie tam, gdzie zmierzamy do stworzenia
nowych, oryginalnych i wartościowych (to znaczy
zdrowych, pięknych lub dobrych) pomysłów, do
zmiany lub ulepszenia czegoś w naszym życiu, do
rozwiązania złożonego problemu na coraz to wyższym
poziomie.
Bibliografia
W.Dobrołowicz, „Elementy psychologii
twórczości technicznej”, Kielce, 1984 r.
R.Gloton, C.Clero, „Twórcza aktywność
dziecka”, WSiP, Warszawa, 1985 r.
St.Popek, „Aktywność twórcza dzieci
i młodzieży”, WSiP, Warszawa, 1988 r.
E.Bobrowska, K.Karpidis, St.Popek, „Plastyka w
klasach początkowych”, WSiP, Warszawa, 1985 r.
E.Kobiela, „O sztuce, ilustracji
... wychowaniu”, Zycie Szkoły 1/1987.
M.Klimek, „Zajęcia plastyczne jako
forma pracy rewalidacyjnej z osobami
upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym
i znacznym”, praca magisterska, WSP, Olsztyn,
1998 r.
I.Polkowska, „Praca rewalidacyjna z
dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole
życia”, WSiP, Warszawa, 1998 r.
Cz.Kossakowski, M.Zaorska, „Dziecko o specjalnych
potrzebach edukacyjnych”, Wydawnictwo Edukacyjne
AKAPIT, Toruń, 2000 r.
J.Wyczesany, „Oligofrenopedagogika”,
Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 1998 r.
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony