"Mazury-mój dom, moja ma³a ojczyzna"

program edukacyjno-wychowawczy dla uczniów niepe³nosprawnych intelektualnie  w stopniu umiarkowanym lub znacznym

 

Program opracowa³y: Janina Papiernik, El¿bieta Szymborska, El¿bieta ¯uk

                                             (nauczyciele Zespo³u Szkó³ Specjalnych  Mr±gowie)

Adresat: uczniowie zespo³u edukacyjno – terapeutycznego (mieszkañcy  Domu Pomocy Spo³ecznej dla Dzieci i M³odzie¿y Niepe³nosprawnych w Mr±gowie)

Osoby i instytucje wspieraj±ce: nauczyciele Zespo³u Szkó³ Specjalnych  w Mr±gowie, M³odzie¿owy Dom Kultury w Mr±gowie, Dom Pomocy Spo³ecznej dla Dzieci i M³odzie¿y Niepe³nosprawnych w Mr±gowie, Miejski O¶rodek Pomocy Spo³ecznej w Mr±gowie.

 

Spis tre¶ci

 

Wstêp

Cele ogólne edukacji regionalnej w pracy z uczniem niepe³nosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym

Edukacja regionalna

1.Ja i moje najbli¿sze otoczenie, dom, w którym mieszkam

2.Mr±gowo moje miasto- moja ma³a ojczyzna

3.Wiedza o przyrodzie Mazur

4.Regionalne zwyczaje i obrzêdy zwi±zane ze ¶wiêtami ko¶cielnymi i porami roku

5.Kultura ludowa Ziemi Mazurskiej

6.Integracja ze wspólnot± lokaln±

Spis literatury

Ewaluacja

Aneksy

1.Mazurski strój ludowy

2.Przyk³ady ornamentów i wzornictwa regionu mazurskiego

3.Uk³ady taneczne (opis)

4.Przy¶piewki mazurskie

5.Opis wybranych zwyczajów i obrzêdów zwi±zanych ze ¶wiêtami, porami roku

 

 

Wstêp

 Do góry

 

„Najwa¿niejsze jest, by gdzie¶ istnia³o to,

czym siê ¿y³o. I zwyczaje i obrzêdy.

I dom pe³en wspomnieñ.”

                                A.Saint-Exupery

 

Rok 2005 rokiem Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza

 – patrona miasta Mr±gowa

 

         Bogata tradycja ziemi mazurskiej, odchodzi ju¿ w zapomnienie. To, co odró¿nia³o ten region od innych, tkwi ju¿ w pamiêci nielicznych.

         W pracy z uczniem niepe³nosprawnym umys³owo w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie mo¿e zabrakn±æ tre¶ci zwi±zanych z edukacj± regionaln±.

         Niniejszy program ukierunkowuj±cy dzia³ania nauczycieli w my¶l zasady: od tego, co najbli¿sze, do tego, co dalsze, pozwala kszta³towaæ u ucznia ¶wiadomo¶æ tego, kim jest, gdzie mieszka i sk±d pochodzi. Pomaga w rozwijaniu autonomii ucznia niepe³nosprawnego, postrzegania siebie jako niezale¿nej osoby. Ponadto przybli¿a mu tematykê dotycz±c± jego najbli¿szego otoczenia, miasta, w którym mieszka - Mr±gowa, regionu i folkloru mazurskiego. Anga¿uje ucznia, na miarê jego indywidualnych mo¿liwo¶ci, w funkcjonowanie ¶rodowiska, w którym przebywa.

         Program „Mazury – mój dom, moja ma³a ojczyzna” jest przeznaczony do pracy z uczniami upo¶ledzonymi umys³owo w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole podstawowej (I i II etap edukacyjny). Jest programem otwartym, mo¿liwym do realizacji bez wzglêdu na czas rozpoczêcia uczestnictwa w nim.

W zwi±zku ze specyfik± kszta³cenia uczniów niepe³nosprawnych intelektualnie, która polega na nauczaniu i wychowaniu ca³o¶ciowym, zawarte w programie tre¶ci realizowane bêd± na nastêpuj±cych przedmiotach: funkcjonowaniu w ¶rodowisku, plastyce, technice i muzyce z rytmik±. Uwzglêdniane s± specyficzne metody, formy pracy i potrzeby edukacyjne tych uczniów.

Niniejszy program edukacji regionalnej koreluje ze standardami oceny jako¶ci pracy placówek kszta³cenia specjalnego (obszar IV.2), dotycz±cych pracy wychowawczej i profilaktyki.

         Proponowana tematyka programu opracowana zosta³a w oparciu o tre¶ci zawarte w „Podstawie programowej kszta³cenia ogólnego dla uczniów z upo¶ledzeniem umys³owym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szko³ach podstawowych i gimnazjach”[1] oraz w „Programie wychowania i nauczania dzieci i m³odzie¿y upo¶ledzonych umys³owo w stopniu umiarkowanym i znacznym”[2].

Realizacja zamierzeñ zwi±zanych z edukacj± regionaln± sprzyja:

1.poznaniu przez ucznia najbli¿szego otoczenia i specyfiki regionu oraz rozbudzaniu w nim poczucia przynale¿no¶ci do spo³eczno¶ci lokalnej

2.umo¿liwianiu uczniowi poznawania ¶rodowiska przyrodniczego, budzeniu w nim zainteresowania otaczaj±c± przyrod±

3.przybli¿aniu uczniowi tradycji, obyczajów folkloru regionu mazurskiego w ró¿nych jego przejawach

4.umo¿liwianiu uczniowi udzia³u w ró¿nych wydarzeniach kulturalnych i nawi±zywania kontaktów ze spo³eczno¶ci± lokaln±

5.rozwojowi postaw patriotycznych zwi±zanych z to¿samo¶ci± kultury regionalnej jako jednego z elementów, który ma wp³yw na budzenie ¶wiadomo¶ci narodowej ucznia

Tre¶ci niniejszego programu mog± byæ realizowane i modyfikowane przez nauczycieli wg potrzeb i zdolno¶ci psychofizycznych uczniów. Zosta³y one tak dobrane, aby pobudza³y ucznia do my¶lenia, obserwowania i dzia³ania. Umo¿liwiaj± bezpo¶rednie do¶wiadczanie, prze¿ywanie i odkrywanie na miarê jego indywidualnych mo¿liwo¶ci, co prowadzi do rozwijania emocjonalnego stosunku do tego, co jest poznawane (regionu mazurskiego, jego folkloru).

Zakres tre¶ci programu uwzglêdnia równie¿ mo¿liwo¶ci, jakie stwarza ¶rodowisko spo³eczno-kulturowe ucznia oraz baza materialno-dydaktyczna szko³y.

         Program „Mazury – mój dom, moja ma³a ojczyzna” zawiera: cele ogólne edukacji regionalnej, tre¶ci programowe, przewidywane osi±gniêcia uczniów w zakresie wiedzy i umiejêtno¶ci, sposoby i metody realizacji programu, sposób przeprowadzenia ewaluacji programu, spis literatury u¿ytecznej do realizacji programu edukacji regionalnej.

Do programu do³±czone zosta³y ró¿norodne materia³y po¶wiêcone mazurskiemu folklorowi. Stanowi± one zbiór cennych pomocy, które mog± byæ wykorzystywane w pracy z uczniem. Zawieraj± one m.in. opisy prostych uk³adów tanecznych, zwyczajów i obrzêdów zwi±zanych ze ¶wiêtami, porami roku; przy¶piewki i zabawy mazurskie; wzory ornamentów, strojów charakterystycznych dla regionu mazurskiego.

Program ten jest drogowskazem – podpowiedzi± do poszukiwania tematów, obserwacji ¿ycia i form ich realizacji.

 

Cele ogólne edukacji regionalnej w pracy

z uczniem niepe³nosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym

 Do góry

1. Poznawanie najbli¿szego otoczenia i specyfiki regionu oraz rozbudzanie poczucia przynale¿no¶ci do spo³eczno¶ci lokalnej.

2. Umo¿liwianie poznawania ¶rodowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania otaczaj±c± przyrod±.

 3. Przybli¿anie tradycji, obyczajów folkloru regionu mazurskiego w ró¿nych jego przejawach.

 4. Umo¿liwianie uczniowi udzia³u w ró¿nych wydarzeniach kulturalnych i nawi±zywania kontaktów ze spo³eczno¶ci± lokaln±.

5. Rozwój postaw patriotycznych zwi±zanych z to¿samo¶ci± kultury regionalnej jako jednego z elementów, który ma wp³yw na budzenie ¶wiadomo¶ci narodowej.

Edukacja regionalna

 1. Has³o programowe: Ja i moje najbli¿sze otoczenie, dom, w którym mieszkam

  Do góry

Tematyka

-       Znajomo¶æ w³asnego imienia, nazwiska, adresu. Próby okre¶lania samego siebie (np. wygl±d, cechy charakteru).

-       Znajomo¶æ imion, nazwisk, zawodów pracowników DPS-u, szko³y.

-       Udzia³ w uroczysto¶ciach z udzia³em osób z najbli¿szego otoczenia.

 Procedury osi±gania celów w zakresie w/w tematyki

-       prace plastyczne; wykonywanie autoportretów, portretów osób najbli¿szych, kolorowanie ilustracji przedstawiaj±cych ludzi w ró¿nych zawodach

-       wypowiedzi na temat w³asnej osoby i osób z najbli¿szego otoczenia

-       wykonywanie zdjêæ, ogl±danie w³asnych zdjêæ i osób najbli¿szych; organizowanie wystaw fotografii

-       udzia³ w uroczysto¶ciach: Dzieñ Pracownika Domu Pomocy Spo³ecznej, Andrzejki, Miko³ajki , Wigilia

-        wykonywanie upominków okoliczno¶ciowych dla osób najbli¿szych

Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ  potrafi:

·        podaæ swoje imiê i nazwisko

·        podaæ adres zamieszkania (miejscowo¶æ, ulicê, nazwê domu- DPS)

·        wskazaæ siebie w lustrze, na zdjêciu

·        identyfikowaæ siebie na tle zespo³u klasowego

·        podaæ imiona swoich opiekunów, nauczycieli, kolegów i kole¿anek ze szko³y i DPS-u

·        nazwaæ zawody pracowników DPS, szko³y

·        opowiedzieæ o zwyczajach zwi±zanych z ¿yciem codziennym i uroczysto¶ciach w DPS

 2. Has³o programowe: Mr±gowo moje miasto – moja ma³a ojczyzna -elementarna wiedza o geografii, historii, g³ówne symbole

  Do góry

Tematyka

-       Geograficzne po³o¿enie Mr±gowa, regionu mazurskiego.

-       Herb Mr±gowa (symbolika i kolorystyka).

-       Legenda, patron Mr±gowa – K. C. Mrongowiusz.

-       Najwa¿niejsze obiekty Mr±gowa.

 Procedury osi±gania celów w zakresie w/w tematyki

-       ogl±danie mapy Polski, zaznaczanie na niej regionu Mazur i miejscowo¶ci Mr±gowo

-       ogl±danie planu miasta Mr±gowo oraz folderów, albumów, filmów, zdjêæ, pocztówek przedstawiaj±cych Mr±gowo

-       wycieczki do najwa¿niejszych miejsc w Mr±gowie (Ratusz, Urz±d Miasta, Amfiteatr, CKiT, Stra¿ Po¿arna, Policja, MDK, Biblioteka Miejska, Muzeum Ziemi Mr±gowskiej, zabytki), systematyczne nanoszenie nazw odwiedzanych miejsc na plan miasta

-       ogl±danie mr±gowskich czasopism - wycieczka do redakcji wybranej gazety

-       wycieczka pod pomnik K.C. Mrongowiusza

-       wycieczka do Biblioteki Szkolnej – ogl±danie zgromadzonych zbiorów po¶wiêconych patronowi miasta Mr±gowa

-       prace plastyczne z wykorzystaniem ró¿norodnych technik, organizowanie wystaw prac plastycznych zwi±zanych z miastem Mr±gowem, jego herbem i legend±

-       zapoznanie z legend± miasta Mr±gowa, herbem (wyja¶nienie symboli)

-       ogl±danie wystawy w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej („Mr±gowo w Pradziejach”)

-       spotkanie z przedstawicielem w³adzy lokalnej

 Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ  potrafi :

·        zlokalizowaæ Mr±gowo, region Mazur na mapie Polski

·        wskazaæ na planie miasta: DPS, jezioro Czos

·        wskazaæ herb Mr±gowa

·        nazwaæ; wskazaæ patrona miasta

·        nazwaæ; wskazaæ kilka najwa¿niejszych obiektów Mr±gowa

·        u³o¿yæ uk³adankê obrazkow±, historyjkê obrazkow± wg prawid³owej kolejno¶ci zwi±zan± z legend± o Mr±gowie

 

3. Has³o programowe: Wiedza o przyrodzie Mazur

  Do góry

Tematyka

-       Ekosystemy charakterystyczne dla regionu (³±ka, las, jezioro).

-       Popularne ro¶liny, zwierzêta, ptaki wystêpuj±ce w regionie Mazur.

-       Gatunki chronione ro¶lin, zwierz±t, ptaków.

 

Procedury osi±gania celów w zakresie w/w tematyki

-       ogl±danie filmów, folderów, ksi±¿ek o tematyce przyrodniczej Mazur

-       wycieczki i spacery przyrodnicze w ró¿nych porach roku

-       wycieczki krajoznawcze

-       ogl±danie wystawy przyrodniczej w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej

-       wycieczka do Zak³adu Rybackiego w Mr±gowie - ogl±danie wylêgarni i hodowli ryb

-       organizowanie w sali lekcyjnej tematycznych k±cików przyrodniczych

-       s³uchanie bajek, opowiadañ, wierszy o przyrodzie Mazur

-       wykonywanie prac plastycznych zwi±zanych z przyrod± Mazur

-       organizowanie wystaw i prezentowanie prac plastycznych uczniów na terenie szko³y i poza ni± (biblioteki, domy kultury, ¶wietlice, itp.)

 

Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ potrafi:

·        wymieniæ nazwy pór roku; wymieniæ lub wskazaæ co najmniej jedn± cechê charakterystyczn± aktualnej pory roku

·        nazwaæ; wskazaæ kilka zwierz±t, ptaków charakterystycznych dla regionu mazurskiego

·        nazwaæ; wskazaæ kilka elementów charakterystycznych dla ekosystemów: ³±ki, lasu, jeziora

·        nazwaæ; wskazaæ kilka ro¶lin charakterystycznych dla regionu mazurskiego

 

 4. Has³o programowe: Regionalne zwyczaje i obrzêdy zwi±zane ze ¶wiêtami ko¶cielnymi i porami roku

  Do góry

Tematyka

-       Okres Bo¿ego Narodzenia

-       Wielkanoc

-       Powitanie wiosny

-       Sobótka

-       Andrzejki

Procedury osi±gania celów w zakresie w/w tematyki

-       prace plastyczne zainspirowane mazurskimi zwyczajami bo¿onarodzeniowymi np. adwentowe wianki z choiny, ozdoby choinkowe

-       udzia³ w szkolnej wystawie ozdób choinkowych, dekoracji wielkanocnych zainspirowanych mazurskimi motywami; wystawa prac w Bibliotece Pedagogicznej w Mr±gowie

-       prace plastyczne zainspirowane regionalnymi zwyczajami wielkanocnymi np. palmy wielkanocne, mazurskie pisanki

-       uroczysto¶ci szkolne zwi±zane ze ¶wiêtami ko¶cielnymi: „Wigilijne kolêdowanie”, „Wielkanocne zwyczaje”

-       uroczysto¶ci kultywuj±ce mazurskie obrzêdy i zwyczaje zwi±zane z porami roku:

„Powitanie wiosny” – topienie kuk³y „Zimy”

„Sobótka” – zabawy przy ognisku, puszczanie wianków na wodê

„Andrzejki” – mazurskie wró¿by np. lanie wosku, figurki z ciasta „nowolatkowego”, puszczanie drewienek na wodê

-       inscenizacje zwi±zanych ze ¶wiêtami ko¶cielnymi i porami roku zwyczajów, obrzêdów mazurskich

Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ potrafi:

·        nazwaæ; wskazaæ przynajmniej jedn± charakterystyczn± potrawê wigilijn±, wielkanocn±

·        wymieniæ nazwy; wskazaæ na ilustracjach pory roku w odpowiedniej kolejno¶ci

·        wykonaæ stosownie do obchodzonych ¶wi±t i uroczysto¶ci prace plastyczne: ozdobê choinkow±, pisankê, wianek

·        nazwaæ; wskazaæ na ilustracji co najmniej jeden zwyczaj mazurski zwi±zany ze ¶wiêtami ko¶cielnymi, porami roku

·        uczestniczyæ na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci w organizowanych uroczysto¶ciach zwi±zanych ze ¶wiêtami ko¶cielnymi; porami roku: Bo¿e Narodzenie, Andrzejki, Wielkanoc, Sobótka – kultywuj±cych mazurskie zwyczaje i obrzêdy

5. Has³o programowe: Kultura ludowa Ziemi Mazurskiej

 Do góry

Tematyka

-       Mazurski folklor s³owny, muzyczny i taneczny.

-       Charakterystyczne cechy mazurskiego stroju ludowego.

-       Wzory, ornamenty, sztuka zdobnicza charakterystyczna dla regionu mazurskiego.

-       Wystrój wnêtrz, przedmioty codziennego u¿ytku zwi±zane z regionem Mazur.

 

Procedury osi±gania celów w zakresie w/w tematyki

-       prezentowanie mazurskich legend, gadek, przypowie¶ci, podañ zwi±zanych z wybranymi obyczajami i tradycjami

-       s³uchanie fragmentów wierszy M. Kajki opisuj±cych przyrodê Mazur

-       zapoznanie z niektórymi przys³owiami ludowymi nawi±zuj±cymi do poszczególnych pór roku

-       nauka prostych uk³adów tanecznych; „Szewc”, „Puszczany”,
 „Walc z uk³anianiem”

-       mazurskie wyliczanki, kolêdy, przy¶piewki, zabawy ze ¶piewem np. „Jak jaglinê deptaæ mam”, „Zaj±czek”, „Zabawa w lisa”

-       zapoznanie z wygl±dem mazurskiego stroju ludowego (kolorystyka, hafty, charakterystyczne elementy stroju damskiego: czepek, chusta, fartuch, korale; stroju mêskiego: czapka, kamizelka, pas ozdobny)

-       prace plastyczne z wykorzystaniem wzorów i ornamentów zwi±zanych z regionem Mazur np. mazurskie kafle, hafty, pisanki, rze¼bki adwentowe

-       ogl±danie wystawy w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej po¶wiêconej tematyce mazurskiej sztuki ludowej

-       wycieczka do miejscowo¶ci S±dry – zwiedzanie chaty mazurskiej

-       spotkanie z twórcami ludowymi: rze¼biarzem, twórc± mazurskich pisanek

-       ogl±danie wystêpów zespo³u ludowego „Kawa³ek Mr±gowa” dzia³aj±cego przy M³odzie¿owym Domu Kultury w Mr±gowie

-       udzia³ uczniów w zajêciach warsztatów rêkodzie³a dzia³aj±cego w M³odzie¿owym Domu Kultury w Mr±gowie

-       organizowanie w sali lekcyjnej gazetki na temat mazurskiej sztuki ludowej (strój ludowy, wystrój wnêtrza, narzêdzia i przedmioty codziennego u¿ytku)

-       ogl±danie wystaw, wystêpów zespo³ów podczas „Mr±gowskich Dni Kultury” eksponuj±cych sztukê ludow± okolicznych miejscowo¶ci

 

Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ potrafi:

·        wykonaæ prace plastyczne z wykorzystaniem mazurskich wzorów i ornamentów

·        nazwaæ; wskazaæ kilka elementów charakterystycznych dla mazurskiego stroju ludowego

·        wykonaæ prace plastyczne zainspirowane legendami, przypowie¶ciami, przys³owiami ludowymi

·        zatañczyæ fragmenty reprezentatywnych dla regionu tañców, ilustrowaæ ruchem wybrane zabawy ludowe ze ¶piewem na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci ruchowych

·        nazwaæ; wskazaæ kilka narzêdzi, materia³ów wykorzystywanych przez twórców ludowych

·        nazwaæ; wskazaæ kilka charakterystycznych dla regionu mazurskiego wystrojów wnêtrz, przedmiotów codziennego u¿ytku 

6. Has³o programowe: Integracja ze wspólnot± lokaln±

  Do góry

Tematyka

-       Wspó³praca z: M³odzie¿owym Domem Kultury, Centrum Kultury i Turystyki, Miejskim O¶rodkiem Pomocy Spo³ecznej, Domem Pomocy Spo³ecznej, Bibliotek± Pedagogiczn±, Muzeum Ziemi Mr±gowskiej, szko³ami powiatu mr±gowskiego.

 

Procedury osi±gania celów uczniów zakresie w/w tematyki

-       udzia³ uczniów w zajêciach warsztatowych (warsztaty rêkodzie³a ludowego, taniec ludowy) w MDK

-       ogl±danie wystêpów Grupy Teatralnej Seniorów dzia³aj±cej przy MOPS w Mr±gowie

-       spotkania okoliczno¶ciowe z cz³onkami Grupy Teatralnej Seniorów /MOPS w Mr±gowie/

-       organizowanie wystaw prac plastycznych uczniów w Bibliotece Pedagogicznej w Mr±gowie

-       ogl±danie prezentowanych wystaw w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej

-       wspólne uroczysto¶ci z mieszkañcami DPS w Mr±gowie

-       prezentacja programów artystycznych podczas imprez charytatywnych organizowanych przez MDK w Mr±gowie

-       spotkania integracyjne z uczniami innych szkó³; ogl±danie wystêpów, wspólne zabawy

 

Przewidywane osi±gniêcia ucznia

Uczeñ potrafi:

·        uczestniczyæ w spotkaniach integracyjnych, wspólnie organizowanych uroczysto¶ciach (na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci)

·        podejmowaæ interakcjê komunikacyjn± z innymi osobami

·        podejmowaæ wspólne dzia³ania z innymi osobami

·        w³a¶ciwie zachowywaæ siê podczas pobytu w muzeum i innych miejscach publicznych

·        prezentowaæ swoje umiejêtno¶ci artystyczne podczas uroczysto¶ci
(na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci)

Spis literatury u¿ytecznej do realizacji programu edukacji regionalnej

  Do góry

 

1.     M. Belkowska Polskie legendy i klechdy, Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2001

2.     W.Gêbik Pie¶ni ludowe Mazur i Warmii, Wydzia³ Kultury Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie, Olsztyn 1956

3.     M. Kajka Wybór wierszy, Czytelnik, Warszawa 1954

4.     W. Kêtrzyñski O Mazurach, Wydawnictwo Poznañskie, Olsztyn 1968

5.     B. Ku¿nierski (red.) Warmiacy i Mazurzy. ¯ycie codzienne ludno¶ci wiejskiej w po³owie XIX wieku, Towarzystwo Przyjació³ Olsztyna 2002

6.     E. Piórkowska Program edukacji regionalnej. Ma³a ojczyzna, Stowarzyszenie na rzecz Ekorozwoju” Agro-Group”, Bia³ystok 2003

7.     G. Potocka, L. Nowak Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Oficyna Naukowa Nauczycieli, Warszawa 2003

8.     Gra¿yna Sienkiewicz (red.) Z dziejów Mr±gowa i okolic, Muzeum Warmii i Mazur, Olsztyn 1989

9.     E. Sukiertowa - Biedrawina Legendy mazurskie, Warszawa 1923

10. A. Szyfer Zwyczaje, obrzêdy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968

11. F. Plit Warmia, Mazury, Podlasie, WSiP, Warszawa 1979

12. M.Wañkowicz Na tropach Smêtka, Kraków 1988

13. Podstawa Programowa kszta³cenia ogólnego dla uczniów z upo¶ledzeniem umys³owym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szko³ach podstawowych i gimnazjach, MEN, Warszawa 2005

14. Program wychowania i nauczania dzieci i m³odzie¿y upo¶ledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997

15. www.interklasa.pl

 

Ewaluacja

  Do góry

1.     Ewaluacja programu „Mazury- mój dom, moja ma³a ojczyzna” bêdzie dokonana po pierwszym roku, nastêpnie po up³ywie kolejnego roku pracy z programem, z systematycznym nanoszeniem poprawek.

2.     Uwzglêdnione zostan± opinie opiekunów, nauczycieli i uczniów.

 

 


 

[1] Rozporz±dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 stycznia 2005r.

[2]„Program wychowania i nauczania dzieci i m³odzie¿y upo¶ledzonych umys³owo w stopniu umiarkowanym i znacznym” MEN, Warszawa 1997r.

 

informacje wprowadzi³a J. Papiernik - administrator strony