Program
opracowa³y: Janina Papiernik, El¿bieta
Szymborska, El¿bieta ¯uk
(nauczyciele Zespo³u Szkó³ Specjalnych Mr±gowie)
Adresat:
uczniowie zespo³u edukacyjno –
terapeutycznego (mieszkañcy Domu Pomocy Spo³ecznej
dla Dzieci i M³odzie¿y Niepe³nosprawnych w Mr±gowie)
Osoby i
instytucje wspieraj±ce:
nauczyciele Zespo³u Szkó³ Specjalnych w Mr±gowie,
M³odzie¿owy Dom Kultury w Mr±gowie, Dom Pomocy
Spo³ecznej dla Dzieci i M³odzie¿y Niepe³nosprawnych
w Mr±gowie, Miejski O¶rodek Pomocy Spo³ecznej
w Mr±gowie.
Spis tre¶ci
Wstêp
Cele
ogólne edukacji regionalnej w pracy z uczniem
niepe³nosprawnym intelektualnie w stopniu
umiarkowanym lub znacznym
Edukacja regionalna
1.Ja i moje
najbli¿sze otoczenie, dom, w którym mieszkam
2.Mr±gowo
moje miasto- moja ma³a ojczyzna
3.Wiedza o
przyrodzie Mazur
4.Regionalne zwyczaje i obrzêdy zwi±zane ze ¶wiêtami
ko¶cielnymi i porami roku
5.Kultura
ludowa Ziemi Mazurskiej
6.Integracja ze wspólnot± lokaln±
Spis
literatury
Ewaluacja
Aneksy
1.Mazurski strój ludowy
2.Przyk³ady ornamentów i
wzornictwa regionu mazurskiego
3.Uk³ady taneczne (opis)
4.Przy¶piewki mazurskie
5.Opis wybranych
zwyczajów i obrzêdów zwi±zanych ze ¶wiêtami, porami
roku
Wstêp
Do góry
„Najwa¿niejsze
jest, by gdzie¶ istnia³o to,
czym siê ¿y³o. I
zwyczaje i obrzêdy.
I dom pe³en
wspomnieñ.”
A.Saint-Exupery
Rok 2005 rokiem
Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza
– patrona miasta Mr±gowa
Bogata tradycja ziemi mazurskiej, odchodzi
ju¿ w zapomnienie. To, co odró¿nia³o ten region od
innych, tkwi ju¿ w pamiêci nielicznych.
W pracy z uczniem niepe³nosprawnym umys³owo
w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie mo¿e
zabrakn±æ tre¶ci zwi±zanych z edukacj± regionaln±.
Niniejszy program ukierunkowuj±cy dzia³ania
nauczycieli w my¶l zasady: od tego, co najbli¿sze,
do tego, co dalsze, pozwala kszta³towaæ u ucznia
¶wiadomo¶æ tego, kim jest, gdzie mieszka i sk±d
pochodzi. Pomaga w rozwijaniu autonomii ucznia
niepe³nosprawnego, postrzegania siebie jako
niezale¿nej osoby. Ponadto przybli¿a mu tematykê
dotycz±c± jego najbli¿szego otoczenia, miasta, w
którym mieszka - Mr±gowa, regionu i folkloru
mazurskiego. Anga¿uje ucznia, na miarê jego
indywidualnych mo¿liwo¶ci, w funkcjonowanie
¶rodowiska, w którym przebywa.
Program „Mazury – mój dom, moja ma³a
ojczyzna” jest przeznaczony do pracy z uczniami
upo¶ledzonymi umys³owo w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w szkole podstawowej (I i II etap
edukacyjny). Jest programem otwartym, mo¿liwym do
realizacji bez wzglêdu na czas rozpoczêcia
uczestnictwa w nim.
W zwi±zku ze specyfik±
kszta³cenia uczniów niepe³nosprawnych
intelektualnie, która polega na nauczaniu i
wychowaniu ca³o¶ciowym, zawarte w programie tre¶ci
realizowane bêd± na nastêpuj±cych przedmiotach:
funkcjonowaniu w ¶rodowisku, plastyce, technice i
muzyce z rytmik±. Uwzglêdniane s± specyficzne
metody, formy pracy i potrzeby edukacyjne tych
uczniów.
Niniejszy program edukacji regionalnej koreluje ze
standardami oceny jako¶ci pracy placówek kszta³cenia
specjalnego (obszar IV.2), dotycz±cych pracy
wychowawczej i profilaktyki.
Proponowana tematyka programu opracowana
zosta³a w oparciu o tre¶ci zawarte w „Podstawie
programowej kszta³cenia ogólnego dla uczniów z
upo¶ledzeniem umys³owym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w szko³ach podstawowych i gimnazjach”
oraz w „Programie wychowania i nauczania dzieci i
m³odzie¿y upo¶ledzonych umys³owo w stopniu
umiarkowanym i znacznym”.
Realizacja zamierzeñ zwi±zanych z edukacj±
regionaln± sprzyja:
1.poznaniu przez ucznia najbli¿szego otoczenia i
specyfiki regionu oraz rozbudzaniu w nim poczucia
przynale¿no¶ci do spo³eczno¶ci lokalnej
2.umo¿liwianiu uczniowi poznawania ¶rodowiska
przyrodniczego, budzeniu w nim zainteresowania
otaczaj±c± przyrod±
3.przybli¿aniu uczniowi tradycji, obyczajów folkloru
regionu mazurskiego w ró¿nych jego przejawach
4.umo¿liwianiu uczniowi udzia³u w ró¿nych
wydarzeniach kulturalnych i nawi±zywania kontaktów
ze spo³eczno¶ci± lokaln±
5.rozwojowi postaw patriotycznych zwi±zanych z
to¿samo¶ci± kultury regionalnej jako jednego z
elementów, który ma wp³yw na budzenie ¶wiadomo¶ci
narodowej ucznia
Tre¶ci niniejszego
programu mog± byæ realizowane i modyfikowane przez
nauczycieli wg potrzeb i zdolno¶ci psychofizycznych
uczniów. Zosta³y one tak dobrane, aby pobudza³y
ucznia do my¶lenia, obserwowania i dzia³ania.
Umo¿liwiaj± bezpo¶rednie do¶wiadczanie, prze¿ywanie
i odkrywanie na miarê jego indywidualnych
mo¿liwo¶ci, co prowadzi do rozwijania emocjonalnego
stosunku do tego, co jest poznawane (regionu
mazurskiego, jego folkloru).
Zakres tre¶ci programu uwzglêdnia równie¿
mo¿liwo¶ci, jakie stwarza ¶rodowisko
spo³eczno-kulturowe ucznia oraz baza
materialno-dydaktyczna szko³y.
Program „Mazury – mój dom, moja ma³a
ojczyzna” zawiera: cele ogólne edukacji regionalnej,
tre¶ci programowe, przewidywane osi±gniêcia uczniów
w zakresie wiedzy i umiejêtno¶ci, sposoby i metody
realizacji programu, sposób przeprowadzenia
ewaluacji programu, spis literatury u¿ytecznej do
realizacji programu edukacji regionalnej.
Do programu do³±czone
zosta³y ró¿norodne materia³y po¶wiêcone mazurskiemu
folklorowi. Stanowi± one zbiór cennych pomocy, które
mog± byæ wykorzystywane w pracy z uczniem. Zawieraj±
one m.in. opisy prostych uk³adów tanecznych,
zwyczajów i obrzêdów zwi±zanych ze ¶wiêtami, porami
roku; przy¶piewki i zabawy mazurskie; wzory
ornamentów, strojów charakterystycznych dla regionu
mazurskiego.
Program ten jest
drogowskazem – podpowiedzi± do poszukiwania tematów,
obserwacji ¿ycia i form ich realizacji.
Cele ogólne edukacji
regionalnej w pracy
z uczniem
niepe³nosprawnym intelektualnie w stopniu
umiarkowanym i znacznym
Do góry
1. Poznawanie
najbli¿szego otoczenia i specyfiki regionu oraz
rozbudzanie poczucia przynale¿no¶ci do spo³eczno¶ci
lokalnej.
2. Umo¿liwianie
poznawania ¶rodowiska przyrodniczego, budzenie
zainteresowania otaczaj±c± przyrod±.
3. Przybli¿anie
tradycji, obyczajów folkloru regionu mazurskiego w
ró¿nych jego przejawach.
4. Umo¿liwianie uczniowi udzia³u w ró¿nych
wydarzeniach kulturalnych i nawi±zywania kontaktów
ze spo³eczno¶ci± lokaln±.
5. Rozwój postaw patriotycznych zwi±zanych z
to¿samo¶ci± kultury regionalnej jako jednego z
elementów, który ma wp³yw na budzenie ¶wiadomo¶ci
narodowej.
Edukacja regionalna
1. Has³o
programowe: Ja i moje najbli¿sze otoczenie, dom, w
którym mieszkam
Do
góry
Tematyka
-
Znajomo¶æ
w³asnego imienia, nazwiska, adresu. Próby okre¶lania
samego siebie (np. wygl±d, cechy charakteru).
-
Znajomo¶æ
imion, nazwisk, zawodów pracowników DPS-u, szko³y.
-
Udzia³ w
uroczysto¶ciach z udzia³em osób z najbli¿szego
otoczenia.
Procedury
osi±gania celów w zakresie w/w tematyki
-
prace
plastyczne; wykonywanie autoportretów, portretów
osób najbli¿szych, kolorowanie ilustracji
przedstawiaj±cych ludzi w ró¿nych zawodach
-
wypowiedzi
na temat w³asnej osoby i osób z najbli¿szego
otoczenia
-
wykonywanie zdjêæ, ogl±danie w³asnych zdjêæ i osób
najbli¿szych; organizowanie wystaw fotografii
-
udzia³ w
uroczysto¶ciach: Dzieñ Pracownika Domu Pomocy
Spo³ecznej, Andrzejki, Miko³ajki , Wigilia
-
wykonywanie upominków okoliczno¶ciowych dla osób
najbli¿szych
Przewidywane
osi±gniêcia ucznia
Uczeñ potrafi:
·
podaæ
swoje imiê i nazwisko
·
podaæ
adres zamieszkania (miejscowo¶æ, ulicê, nazwê domu-
DPS)
·
wskazaæ
siebie w lustrze, na zdjêciu
·
identyfikowaæ siebie na tle zespo³u klasowego
·
podaæ
imiona swoich opiekunów, nauczycieli, kolegów i
kole¿anek ze szko³y i DPS-u
·
nazwaæ
zawody pracowników DPS, szko³y
·
opowiedzieæ o zwyczajach zwi±zanych z ¿yciem
codziennym i uroczysto¶ciach w DPS
2. Has³o
programowe: Mr±gowo moje miasto – moja ma³a ojczyzna
-elementarna wiedza o geografii, historii, g³ówne
symbole
Tematyka
-
Geograficzne po³o¿enie Mr±gowa, regionu mazurskiego.
-
Herb
Mr±gowa (symbolika i kolorystyka).
-
Legenda,
patron Mr±gowa – K. C. Mrongowiusz.
-
Najwa¿niejsze obiekty Mr±gowa.
Procedury osi±gania
celów w zakresie w/w tematyki
-
ogl±danie
mapy Polski, zaznaczanie na niej regionu Mazur i
miejscowo¶ci Mr±gowo
-
ogl±danie
planu miasta Mr±gowo oraz folderów, albumów, filmów,
zdjêæ, pocztówek przedstawiaj±cych Mr±gowo
-
wycieczki
do najwa¿niejszych miejsc w Mr±gowie (Ratusz, Urz±d
Miasta, Amfiteatr, CKiT, Stra¿ Po¿arna, Policja,
MDK, Biblioteka Miejska, Muzeum Ziemi Mr±gowskiej,
zabytki), systematyczne nanoszenie nazw odwiedzanych
miejsc na plan miasta
-
ogl±danie
mr±gowskich czasopism - wycieczka do redakcji
wybranej gazety
-
wycieczka
pod pomnik K.C. Mrongowiusza
-
wycieczka
do Biblioteki Szkolnej – ogl±danie zgromadzonych
zbiorów po¶wiêconych patronowi miasta Mr±gowa
-
prace
plastyczne z wykorzystaniem ró¿norodnych technik,
organizowanie wystaw prac plastycznych zwi±zanych z
miastem Mr±gowem, jego herbem i legend±
-
zapoznanie
z legend± miasta Mr±gowa, herbem (wyja¶nienie
symboli)
-
ogl±danie
wystawy w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej („Mr±gowo w
Pradziejach”)
-
spotkanie
z przedstawicielem w³adzy lokalnej
Przewidywane osi±gniêcia
ucznia
Uczeñ potrafi :
·
zlokalizowaæ Mr±gowo, region Mazur na mapie Polski
·
wskazaæ na
planie miasta: DPS, jezioro Czos
·
wskazaæ
herb Mr±gowa
·
nazwaæ;
wskazaæ patrona miasta
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka najwa¿niejszych obiektów Mr±gowa
·
u³o¿yæ
uk³adankê obrazkow±, historyjkê obrazkow± wg
prawid³owej kolejno¶ci zwi±zan± z legend± o Mr±gowie
3. Has³o programowe: Wiedza o przyrodzie Mazur
Do góry
Tematyka
-
Ekosystemy
charakterystyczne dla regionu (³±ka,
las, jezioro).
-
Popularne
ro¶liny, zwierzêta, ptaki wystêpuj±ce w regionie
Mazur.
-
Gatunki
chronione ro¶lin, zwierz±t, ptaków.
Procedury
osi±gania celów
w zakresie w/w tematyki
-
ogl±danie
filmów, folderów, ksi±¿ek o tematyce przyrodniczej
Mazur
-
wycieczki
i spacery przyrodnicze w ró¿nych porach roku
-
wycieczki
krajoznawcze
-
ogl±danie
wystawy przyrodniczej w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej
-
wycieczka
do Zak³adu Rybackiego w Mr±gowie - ogl±danie
wylêgarni i hodowli ryb
-
organizowanie w sali lekcyjnej tematycznych k±cików
przyrodniczych
-
s³uchanie
bajek, opowiadañ, wierszy o przyrodzie Mazur
-
wykonywanie prac plastycznych zwi±zanych z przyrod±
Mazur
-
organizowanie wystaw i prezentowanie prac
plastycznych uczniów na terenie szko³y i poza ni±
(biblioteki, domy kultury, ¶wietlice, itp.)
Przewidywane osi±gniêcia ucznia
Uczeñ potrafi:
·
wymieniæ
nazwy pór roku; wymieniæ lub wskazaæ co najmniej
jedn± cechê charakterystyczn± aktualnej pory roku
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka zwierz±t, ptaków charakterystycznych
dla regionu mazurskiego
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka elementów charakterystycznych dla
ekosystemów: ³±ki, lasu, jeziora
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka ro¶lin charakterystycznych dla regionu
mazurskiego
4. Has³o
programowe: Regionalne zwyczaje i obrzêdy zwi±zane
ze ¶wiêtami ko¶cielnymi i porami roku
Do
góry
Tematyka
-
Okres
Bo¿ego Narodzenia
-
Wielkanoc
-
Powitanie
wiosny
-
Sobótka
-
Andrzejki
Procedury osi±gania
celów w zakresie w/w tematyki
-
prace
plastyczne zainspirowane mazurskimi zwyczajami
bo¿onarodzeniowymi np. adwentowe wianki z choiny,
ozdoby choinkowe
-
udzia³ w
szkolnej wystawie ozdób choinkowych, dekoracji
wielkanocnych zainspirowanych mazurskimi motywami;
wystawa prac w Bibliotece Pedagogicznej w Mr±gowie
-
prace
plastyczne zainspirowane regionalnymi zwyczajami
wielkanocnymi np. palmy wielkanocne, mazurskie
pisanki
-
uroczysto¶ci szkolne zwi±zane ze ¶wiêtami
ko¶cielnymi: „Wigilijne kolêdowanie”, „Wielkanocne
zwyczaje”
-
uroczysto¶ci kultywuj±ce mazurskie obrzêdy i
zwyczaje zwi±zane z porami roku:
„Powitanie wiosny” – topienie
kuk³y „Zimy”
„Sobótka” – zabawy przy ognisku,
puszczanie wianków na wodê
„Andrzejki” – mazurskie wró¿by np.
lanie wosku, figurki z ciasta „nowolatkowego”,
puszczanie drewienek na wodê
-
inscenizacje zwi±zanych ze ¶wiêtami ko¶cielnymi i
porami roku zwyczajów, obrzêdów mazurskich
Przewidywane
osi±gniêcia ucznia
Uczeñ potrafi:
·
nazwaæ;
wskazaæ przynajmniej jedn± charakterystyczn± potrawê
wigilijn±, wielkanocn±
·
wymieniæ
nazwy; wskazaæ na ilustracjach pory roku w
odpowiedniej kolejno¶ci
·
wykonaæ
stosownie do obchodzonych ¶wi±t i uroczysto¶ci prace
plastyczne: ozdobê choinkow±, pisankê, wianek
·
nazwaæ;
wskazaæ na ilustracji co najmniej jeden zwyczaj
mazurski zwi±zany ze ¶wiêtami ko¶cielnymi, porami
roku
·
uczestniczyæ na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci w
organizowanych uroczysto¶ciach zwi±zanych ze
¶wiêtami ko¶cielnymi; porami roku: Bo¿e Narodzenie,
Andrzejki, Wielkanoc, Sobótka – kultywuj±cych
mazurskie zwyczaje i obrzêdy
5. Has³o programowe: Kultura ludowa Ziemi
Mazurskiej
Do góry
Tematyka
-
Mazurski
folklor s³owny, muzyczny i taneczny.
-
Charakterystyczne cechy mazurskiego stroju ludowego.
-
Wzory,
ornamenty, sztuka zdobnicza charakterystyczna dla
regionu mazurskiego.
-
Wystrój
wnêtrz, przedmioty codziennego u¿ytku zwi±zane z
regionem Mazur.
Procedury osi±gania
celów w zakresie w/w tematyki
-
prezentowanie mazurskich legend, gadek,
przypowie¶ci, podañ zwi±zanych z wybranymi
obyczajami i tradycjami
-
s³uchanie
fragmentów wierszy M. Kajki opisuj±cych przyrodê
Mazur
-
zapoznanie
z niektórymi przys³owiami ludowymi nawi±zuj±cymi do
poszczególnych pór roku
-
nauka
prostych uk³adów tanecznych; „Szewc”, „Puszczany”,
„Walc z uk³anianiem”
-
mazurskie
wyliczanki, kolêdy, przy¶piewki, zabawy ze ¶piewem
np. „Jak jaglinê deptaæ mam”, „Zaj±czek”, „Zabawa w
lisa”
-
zapoznanie
z wygl±dem mazurskiego stroju ludowego (kolorystyka,
hafty, charakterystyczne elementy stroju damskiego:
czepek, chusta, fartuch, korale; stroju mêskiego:
czapka, kamizelka, pas ozdobny)
-
prace
plastyczne z wykorzystaniem wzorów i ornamentów
zwi±zanych z regionem Mazur np. mazurskie kafle,
hafty, pisanki, rze¼bki adwentowe
-
ogl±danie
wystawy w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej po¶wiêconej
tematyce mazurskiej sztuki ludowej
-
wycieczka
do miejscowo¶ci S±dry – zwiedzanie chaty mazurskiej
-
spotkanie
z twórcami ludowymi: rze¼biarzem, twórc± mazurskich
pisanek
-
ogl±danie
wystêpów zespo³u ludowego „Kawa³ek Mr±gowa”
dzia³aj±cego przy M³odzie¿owym Domu Kultury w
Mr±gowie
-
udzia³
uczniów w zajêciach warsztatów rêkodzie³a
dzia³aj±cego w M³odzie¿owym Domu Kultury w Mr±gowie
-
organizowanie w sali lekcyjnej gazetki na temat
mazurskiej sztuki ludowej (strój ludowy, wystrój
wnêtrza, narzêdzia i przedmioty codziennego u¿ytku)
-
ogl±danie
wystaw, wystêpów zespo³ów podczas „Mr±gowskich Dni
Kultury” eksponuj±cych sztukê ludow± okolicznych
miejscowo¶ci
Przewidywane
osi±gniêcia ucznia
Uczeñ potrafi:
·
wykonaæ
prace plastyczne z wykorzystaniem mazurskich wzorów
i ornamentów
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka elementów charakterystycznych dla
mazurskiego stroju ludowego
·
wykonaæ
prace plastyczne zainspirowane legendami,
przypowie¶ciami, przys³owiami ludowymi
·
zatañczyæ
fragmenty reprezentatywnych dla regionu tañców,
ilustrowaæ ruchem wybrane zabawy ludowe ze ¶piewem
na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci ruchowych
·
nazwaæ;
wskazaæ kilka narzêdzi, materia³ów wykorzystywanych
przez twórców ludowych
·
nazwaæ; wskazaæ kilka charakterystycznych dla
regionu mazurskiego wystrojów wnêtrz, przedmiotów
codziennego u¿ytku
6. Has³o
programowe: Integracja ze wspólnot± lokaln±
Do góry
Tematyka
-
Wspó³praca
z: M³odzie¿owym Domem Kultury, Centrum Kultury i
Turystyki, Miejskim O¶rodkiem Pomocy Spo³ecznej,
Domem Pomocy Spo³ecznej, Bibliotek± Pedagogiczn±,
Muzeum Ziemi Mr±gowskiej, szko³ami powiatu
mr±gowskiego.
Procedury osi±gania
celów uczniów zakresie w/w tematyki
-
udzia³
uczniów w zajêciach warsztatowych (warsztaty
rêkodzie³a ludowego, taniec ludowy) w MDK
-
ogl±danie
wystêpów Grupy Teatralnej Seniorów dzia³aj±cej przy
MOPS w Mr±gowie
-
spotkania
okoliczno¶ciowe z cz³onkami Grupy Teatralnej
Seniorów /MOPS w Mr±gowie/
-
organizowanie wystaw prac plastycznych uczniów w
Bibliotece Pedagogicznej w Mr±gowie
-
ogl±danie
prezentowanych wystaw w Muzeum Ziemi Mr±gowskiej
-
wspólne
uroczysto¶ci z mieszkañcami DPS w Mr±gowie
-
prezentacja programów artystycznych podczas imprez
charytatywnych organizowanych przez MDK w Mr±gowie
-
spotkania
integracyjne z uczniami innych szkó³; ogl±danie
wystêpów, wspólne zabawy
Przewidywane
osi±gniêcia ucznia
Uczeñ potrafi:
·
uczestniczyæ w spotkaniach integracyjnych, wspólnie
organizowanych uroczysto¶ciach (na miarê
indywidualnych mo¿liwo¶ci)
·
podejmowaæ
interakcjê komunikacyjn± z innymi osobami
·
podejmowaæ
wspólne dzia³ania z innymi osobami
·
w³a¶ciwie
zachowywaæ siê podczas pobytu w muzeum i innych
miejscach publicznych
·
prezentowaæ swoje umiejêtno¶ci artystyczne podczas
uroczysto¶ci
(na miarê indywidualnych mo¿liwo¶ci)
Spis literatury
u¿ytecznej do realizacji programu edukacji
regionalnej
Do
góry
1.
M. Belkowska Polskie
legendy i klechdy, Wydawnictwo Wilga, Warszawa
2001
2.
W.Gêbik Pie¶ni ludowe
Mazur i Warmii, Wydzia³ Kultury Wojewódzkiej
Rady Narodowej w Olsztynie, Olsztyn 1956
3.
M. Kajka Wybór
wierszy, Czytelnik, Warszawa 1954
4.
W. Kêtrzyñski O
Mazurach, Wydawnictwo Poznañskie, Olsztyn 1968
5.
B.
Ku¿nierski (red.) Warmiacy i Mazurzy. ¯ycie
codzienne ludno¶ci wiejskiej w po³owie XIX wieku,
Towarzystwo Przyjació³ Olsztyna 2002
6.
E. Piórkowska Program
edukacji regionalnej. Ma³a ojczyzna,
Stowarzyszenie na rzecz Ekorozwoju” Agro-Group”,
Bia³ystok 2003
7.
G. Potocka, L. Nowak
Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli,
Oficyna Naukowa Nauczycieli, Warszawa 2003
8.
Gra¿yna Sienkiewicz
(red.) Z dziejów Mr±gowa i okolic, Muzeum
Warmii i Mazur, Olsztyn 1989
9.
E. Sukiertowa -
Biedrawina Legendy mazurskie, Warszawa 1923
10.
A. Szyfer Zwyczaje,
obrzêdy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn
1968
11.
F. Plit Warmia,
Mazury, Podlasie, WSiP, Warszawa 1979
12.
M.Wañkowicz Na
tropach Smêtka, Kraków 1988
13.
Podstawa Programowa kszta³cenia ogólnego dla uczniów
z upo¶ledzeniem umys³owym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w szko³ach podstawowych i gimnazjach,
MEN, Warszawa 2005
14.
Program wychowania i nauczania dzieci i m³odzie¿y
upo¶ledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym,
MEN, Warszawa 1997
15.
www.interklasa.pl
Ewaluacja
Do góry
1.
Ewaluacja programu
„Mazury- mój dom, moja ma³a ojczyzna” bêdzie
dokonana po pierwszym roku, nastêpnie po up³ywie
kolejnego roku pracy z programem, z systematycznym
nanoszeniem poprawek.
2.
Uwzglêdnione zostan±
opinie opiekunów, nauczycieli i uczniów.