Nasza
Ziemia to nowe mieszkanie
Chrońmy ją
wszyscy, mili Ziemianie
Za nasz trud oraz staranie,
W podarku da nam podziękowanie.
Zdrowie, powietrze, żywność i wody,
To są atuty Matki Przyrody
Ewa
Sikorzyńska
W naszej szkole swoją działalność ekozespoły prowadzą już od
7 lat.
Przemiany w świadomości ekologicznej uczniów są zależne
przede wszystkim od właściwej umiejętności realizacji
planowanych kampanii, przedsięwzięć oraz zastosowania
odpowiednich środków dydaktycznych.
Na
samym początku wyznaczamy cele, jakie chcemy osiągnąć,
metody ich realizacji oraz staramy się zdobyć środki
finansowe potrzebne do wykonania przedsięwzięcia.
Niezbędne jest pozyskanie sojuszników, którzy swoim
wsparciem i przychylnością pomogliby spełnić nasze
zamierzenia.
Podejmowane działania obejmują samego ucznia, dom, szkołę,
otoczenie oraz las.
Uczymy uczniów przez działania, aby nie tylko wiedzieli, ale
i stosowali wiedzę ekologiczną w praktyce.
Wszystkie działania staramy się dostosować do
indywidualnych możliwości uczniów.
WODA
O
tym ,że woda jest źródłem życia nie trzeba przekonywać
żadnego ucznia, dlatego racjonalne korzystanie z zasobów
wodnych to ważny punkt w naszych działaniach.
W
ramach kampanii:
ü
Wykonaliśmy gazetkę obrazującą rozmieszczenie wody na Ziemi
ü
Wykonywaliśmy prace plastyczne na temat znaczenia wody w
życiu człowieka , roślin i zwierząt
ü
Wypełnialiśmy karty pracy utrwalające wiadomości o
mieszkańcach wód
ü
Napisaliśmy projekt pt. „Woda też ma swoje święto” do FOWJM
w Giżycku na dofinansowanie działań ekologicznych
ü
Opracowaliśmy harmonogram działań obchodów Dnia Wody w
naszej szkole
ü
Zorganizowaliśmy konkurs plastyczny pt. „Mieszkańcy wód”
ü
Zorganizowaliśmy wycieczkę do Zakładu Usług
Wodno-Kanalizacyjnych w Mrągowie
ü
Opracowaliśmy dekalog oszczędzania wody w domu i szkole
ü
Zorganizowaliśmy wycieczkę do Muzeum Warmii i Mazur na
wystawę pt. „Żyjący świat jezior Warmii i Mazur”.
ENERGIA
Do rzeczywistości szkoły wszedł obrazek członków ekozespołów,
gaszących
w łazienkach światło. Wyraźnie widać ,że uczniowie biorący
udział w działaniach ekozespołów czują się odpowiedzialni w
swojej szkole o wiele bardziej niż uczniowie innych klas.
W ramach kampanii:
ü
przekazywaliśmy wiedzę na temat źródeł i sposobów
pozyskiwania energii
ü
poznaliśmy sposoby gospodarowania energią w domu i w szkole
ü
wykonywaliśmy plakietki zachęcające do oszczędzania energii,
które umieściliśmy w szkole i domu
ü
planowaliśmy działania zmierzające do zmniejszenia zużycia
energii
ü
wykorzystaliśmy karty pracy z pakietu „Od słów do czynów”
ü
poznawaliśmy znaczenie klas energetycznych na urządzeniach
elektrycznych
ü
wykonaliśmy prezentacje multimedialne pt. „Energia dawniej
i dziś” oraz „Energooszczędne urządzenia elektryczne w
naszych domach”
ODPADY
Problem odpadów pogarsza beztroska wielu ludzi,
którzy lekką ręką pozbywają się użytecznych rzeczy.
Produkuje się wiele artykułów jednorazowego użytku- często
kupuje się je po to aby zaraz wyrzucić. Ponadto wiele
artykułów opakowane jest w niepotrzebne warstwy opakowań .
Po odwinięciu zakupu opakowanie najczęściej wyrzuca się.
Aby uświadomić naszym uczniom konieczność
segregacji odpadów, przeprowadziliśmy szereg zajęć.
W ramach kampanii:
ü
wykonaliśmy gazetkę szkolną informującą o akcji Sprzątania
Świata
ü
przeprowadziliśmy liczne zajęcia edukacyjne na temat
potrzeby organizowania akcji Sprzątania Świata i Wiosennego
Sprzątania Warmii
i Mazur, segregacji odpadów, różnorodności i piękna
naszej mazurskiej przyrody oraz zjawisk przyrodniczych
ü
wykonaliśmy album i napisaliśmy sprawozdanie z działań
związanych z akcją Sprzątania Świata do FOWJM w Giżycku
ü
wykonywaliśmy przedmioty użytkowe z odpadów tj. kukiełki,
instrumenty muzyczne
ü
napisaliśmy projekt „Śmieci mniej, Ziemi lżej” do Starostwa
Powiatowego
w Mrągowie i projekt „Segregujemy bo umiemy” do FOWJM
w Giżycku na
dofinansowanie działań ekologicznych a za pozyskane
pieniądze zakupiliśmy nagrody
ü
wykonaliśmy plakaty na temat akcji Wiosenne Sprzątanie
Warmii i Mazur
ü
w ramach projektu „Śmieci mniej Ziemi lżej”
,zorganizowaliśmy konkurs plastyczny
ü
w ramach projektu „Segregujemy bo umiemy” zorganizowaliśmy
zajęcia konkursowe w zespołach edukacyjno-terapeutycznych,
szkole podstawowej
i gimnazjum
ü
wzięliśmy udział w spotkaniu integracyjnym organizowanym z
okazji Dnia Ziemi przez CKiT w Mrągowie
ü
aktywnie uczestniczyliśmy w akcji Sprzątania Świata i
Wiosennego Sprzątania Warmii i Mazur
PODRÓŻOWANIE
Zwiedzaliśmy bliższe i dalsze okolice,
podróżując pieszo oraz innymi środkami transportu do różnych
ciekawych miejsc. Wybierając zbiorowe środki transportu
ograniczamy emisję zanieczyszczeń do powietrza i żyjemy w
zgodzie z naturą. Proponowaliśmy formy aktywnego wypoczynku
poprzez codzienne spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
Zachęcaliśmy do czynnego wypoczynku ,jako formy miłego i
pożytecznego spędzania czasu.
W ramach
kampanii:
ü
zorganizowaliśmy wycieczkę do Leśniczówki w Borowie
ü
wykonaliśmy postery i zaprezentowaliśmy je całej
społeczności szkolnej
ü
odbyliśmy wycieczkę do Muzeum Warmii i Mazur w Mrągowie
ü
planowaliśmy wycieczki po najbliższej okolicy
ü
wzięliśmy udział w powiatowym konkursie plastycznym
„Zwierzęta i rośliny chronione lasów Warmii i Mazur”
ZAKUPY
Działając w ekozespołach wiele lat wdrażamy naszych uczniów
do używania płóciennych toreb.
W
ramach kampanii :
ü
Napisaliśmy projekt do FOWJM na pozyskanie funduszy na
uszycie płóciennych toreb
ü
pozyskaliśmy fundusze na uszycie takich toreb, które
uczniowie otrzymali do swoich domów
ü
informowaliśmy, jakie zagrożenie niesie ze sobą spalanie
plastiku(np. reklamówek).
ü
Opracowaliśmy zasady „Zielonego konsumenta”
ü
Poznaliśmy znaki ekologiczne dotyczące zdrowej żywności
ü
Zorganizowaliśmy wycieczkę na stoisko z ekologiczną
żywnością
ü
Zorganizowaliśmy wycieczkę do sklepu ze zdrową żywnością
Opracowaliśmy
kampanię pt. Obchody święta drzewa, w ramach której:
ü
napisaliśmy projekt pt. Święto Drzewa do FOWJM w Giżycku na
dofinansowanie działań ekologicznych
ü
zorganizowaliśmy konkurs pt. Znam to drzewo
ü
zorganizowaliśmy spotkanie z leśnikiem
ü
przeprowadziliśmy zajęcia w terenie
ü
przekazaliśmy informacje o obchodach święta Drzewa w naszej
szkole do lokalnej prasy
ü
wzięliśmy udział w II edycji wojewódzkiego konkursu
„Spotkanie z przyrodą”
ü
umieszczaliśmy bieżące informacje na stronie internetowej
naszej szkoły
WNIOSKI I
SPOSTRZEŻENIA
Po działalności w ekozespołach świadomość ekologiczna
uczniów na pewno wzrosła. Są one bardziej otwarte na wiedzę,
pomysły, gotowe do nowych działań. Przyczyniliśmy się do
tego, że czują się pełnoprawnymi członkami rodziny i
społeczności lokalnej. Czują się odpowiedzialne za
środowisko, swoją klasę, szkołę i dom. Zdobytą wiedzę i
doświadczenia przekazali swoim rodzinom, co znacznie
przyczyniło się do poprawy stanu środowiska naturalnego.
W naszym sprawozdaniu brakuje danych z kalkulatora
ekologicznego. Okazuje się, że tradycyjne spisywanie
liczników było dla naszych uczniów łatwiejsze, gdyż pomagali
w tym rodzice a obliczenia końcowe wykonywali instruktorzy
Ekozespołów. Przejście poszczególnych etapów kalkulatora
okazał się zbyt trudny. Uczeńzniepełnosprawnością
intelektualną, wypełniając kalkulator w szkole, bez
porozumienia z rodzicami nie jest w stanie podjąć się
działań do wykonania. Wykonanie tej czynności w domu okazało
się niemożliwe, gdyż nasi uczniowie albo nie posiadają
komputerów albo nie mają dostępu do Internetu.
Zachęcamy o obejrzenia
przygotowanej prezentacji "Nasze działania ekologiczne".
Informacje przygotowała Krystyna Janus,
Bogusława Kuc, Małgorzata Narwojsz (instruktorzy ekozespołów
działających w ZSS w Mrągowie)
informacje wprowadził K. Błachnio - administrator strony
|