Rola i miejsce twórczości plastycznej w rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
29 kwietnia 2021
Twórczość plastyczna jest integralnym elementem rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, współdziała w harmonijnym rozwoju osobowości i wykorzystuje do tego celu wszelkie możliwości sztuki. Twórczość plastyczna może wpłynąć za pośrednictwem sztuki na kształtowanie charakteru, zainteresowań, a przede wszystkim wyzwalać dyspozycje twórcze. Wraz ze zwiększeniem zasobu doświadczeń, wiedzy i umiejętności działania następuje rozwój wyobraźni, zdolności kojarzenia, wyrażania i sprawności manualnej. Zajęcia plastyczne powinny stanowić integrację procesów emocjonalnych i intelektualnych z działaniem praktycznym. Osiągniemy to przez kształcenie wszystkich zmysłów i sprawności służących percepcji otaczających zjawisk przyrodniczych, społecznych oraz pobudzenie do ekspresji przeżyć środkami plastyki.
Według Z. Pietrasińskiego „twórczość to aktywność przynosząca wytwory dotąd nieznane, a zarazem społecznie wartościowe .” 1
Witold Dobrołowicz twierdzi, że twórczość to rodzaj działania ludzkiego, który charakteryzuje się nowością.” 2
Według wyżej wymienionego autora postawa twórcza składa się z następujących elementów:
- wrażliwości na problemy wyrażające się na dostrzeganiu braków,
- zdolności do gotowości i otwartości, plastyczności,
- zdolności do przeobrażania rzeczywistości, analizy i syntezy.
Spostrzeganie, przeżywanie i wyrażanie poprzez znaki plastyczne jest ćwiczeniem umiejętności syntezy i przekładania. Wybierając elementy plastyczne dla przedstawienia określonych treści i analizując efekt tego działania, osoba upośledzona uczy się odróżniać rzeczy mniej ważne od zasadniczych. Dokonywanie tych operacji wzbogaca wyobraźnię i mowę.
Twórczość – to potrzeba biologiczna, której zaspokojenie jest absolutną koniecznością dla optymalnego rozwoju istoty ludzkiej. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną o zubożałych procesach poznawczych potrzebuje pobudzeń z zewnątrz dla wyzwolenia wartościowych zainteresowań i kulturalnego rozwoju. Platon uważał, że wiodącą rolę w procesie twórczym maja przeżycia i odczucia, emocje to siły napędowe ludzkiej aktywności, która jest warunkiem wszelkiego poznania i rozumienia.
Według Claudio Clero „postawa twórcza, która stanowi źródło lęku, radości, emocji, strachu, obaw wyraża się za pośrednictwem sztuk plastycznych, muzyki i stanowi życiowa funkcję.” 3 Ponadto C. Clero i R. Glaton twierdzą, ze „aktywność twórcza jest to proces najbardziej tajemniczy ze wszystkich czynności. Akt twórczy polega na powołaniu do istnienia czegoś, czego nigdy przedtem nie było. Twórczość pojawia się z nicości .” 4
Stanisław Popek jest zdania, że „twórczość jest rezultatem nie tylko świadomego działania intelektu, ale również intuicji, podświadomości, wyobraźni i przeżyć emocjonalnych.” 5
„Działalność twórcza człowieka jest ściśle związana z otaczającą go rzeczywistością. Mówi się, że otoczenie jest jednocześnie źródłem i efektem tej działalności.” 6
Źródłem, bo rzeczywistość przynosi człowiekowi szereg wrażeń, przeżyć i doświadczeń, które są podstawą twórczego działania. Efektem, bo człowiek dąży do zaspokojenia potrzeby wyrażania swych przeżyć, podejmuje działalność twórczą, w toku której tworzy nową rzeczywistość w postaci wytworów. Twórczość plastyczna to ciągłe odkrywanie nowych estetycznych wartości w postrzeganym świecie przedmiotów i zjawisk. Jednocześnie źródło różnorakich emocji i przeżyć w toku zwykłego codziennego życia. Henri Mattise twierdzi, że „autentyczny twórca to nie tylko istota uzdolniona, to ten kto potrafi uporządkować, z uwagi na ostateczny cel zespół czynności, których rezultatem jest dzieło.” 7
Według tego autora proces twórczy to szereg ukierunkowanych czynności psychicznych i fizycznych, mniej lub bardziej uświadomionych przez osobę tworzącą, w wyniku czego następuje ekspresja własnej osobowości poprzez dokonywanie zabiegu przekształcenia rzeczywistości zewnętrznej i własnego „ja” Wychowawcza rola sztuki jest w zasadzie dość powszechnie uznawana i rozumiana. Sztuka to bezpośredni czynnik kształtujący człowieka. To ona według Elżbiety Kobieli „współtworzy modę na styl, sposób bycia i obyczajowości czasów.” 8
Niestety jednak zbyt często doszukujemy się w sztuce sensu i zrozumienia. Pablo Picasso powiedział „ dopatrywanie się sensu we wszystkim to choroba naszych czasów. Wszyscy chcą zrozumieć malarstwo – dlaczego nie potrzebują zrozumieć śpiewu ptaków.” 9
Twórczość może mieć miejsce w robieniu zwyczajnych rzeczy w niezwyczajny sposób wszędzie tam, gdzie zmierzamy do stworzenia nowych, oryginalnych i wartościowych (to znaczy zdrowych, pięknych lub dobrych) pomysłów, do zmiany lub ulepszenia czegoś w naszym życiu, do rozwiązania złożonego problemu na coraz to wyższym poziomie.
Bibliografia:
W.Dobrołowicz, - „Elementy psychologii twórczości technicznej”, Kielce, 1984 r.
R.Gloton, C.Clero, - „Twórcza aktywność dziecka”, WSiP, Warszawa, 1985 r.
St.Popek, - „Aktywność twórcza dzieci i młodzieży”, WSiP, Warszawa, 1988 r.
E.Bobrowska, K.Karpidis, St.Popek, - „Plastyka w klasach początkowych”, WSiP, Warszawa, 1985 r.
E.Kobiela, - „O sztuce, ilustracji ... wychowaniu”, Zycie Szkoły 1/1987.
M.Klimek, - „Zajęcia plastyczne jako forma pracy rewalidacyjnej z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”, praca magisterska, WSP, Olsztyn, 1998 r.
I.Polkowska, - „Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi umysłowo w szkole życia”, WSiP, Warszawa, 1998 r.
Cz.Kossakowski, M.Zaorska, - „Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń, 2000 r.
J.Wyczesany, - „Oligofrenopedagogika”, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 1998 r.
1.W.Dobrołowicz, -„Elementy psychologii twórczości technicznej”, Kielce, 1984 r. str. 6.
2. Tamże, str. 6.
3. R.Gloton, C.Clero, -„Twórcza aktywność dziecka”, WSiP, Warszawa, 1985 r. str. 36.
4. Tamże, str. 36.
5. St.Popek, - „Aktywność twórcza dzieci i młodzieży”, WSiP, Warszawa, 1988 r. str. 101.
6. E.Bobrowska, K.Karpidis, St.Popek, - „Plastyka w klasach początkowych”, WSiP, Warszawa, 1985 r. str. 8.
7.St.Popek, -„Aktywność twórcza dzieci i młodzieży”, WSiP, Warszawa, 1988 r. str. 15.
8.E.Kobiela, - „O sztuce, ilustracji ... wychowaniu”, Zycie Szkoły 1/1987, str. 15.
9. Tamże, str. 15.
Informacje przygotowała: M. Klimek (nauczyciel ZSS w Mrągowie)
Metryczka
Wytworzono: | 2021-04-29 07:31 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 2021-04-29 12:51 | przez: |
Zmodyfikowano: | 2021-06-14 12:50 | przez: |
Podmiot udostępniający: | Zespół Szkół Specjalnych w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 2434 |
Rejestr zmian
- [2021-06-14 12:50:27]budowa strony
- [2021-04-29 08:08:02]budowa strony
- [2021-04-29 08:04:47]budowa strony
- [2021-04-29 08:03:38]budowa strony
- [2021-04-29 07:32:32]budowa strony
- [2021-04-29 07:32:06]budowa strony
- [2021-04-29 07:25:12]budowa strony