Opracowała Krystyna Janus -
oligofrenopedagog, nauczyciel chemii
Tytuł scenariusza:
Gaz ziemny w życiu
codziennym – ekologiczny – ekonomiczny – wygodny –
bezpieczny.
Klasa II Gimnazjum Specjalnego dla
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
PROGRAM NR DKW- 4014 – 57 / 00 WSiP
Dział programu:
Bogactwa naturalne skorupy ziemskiej.
Ścieżki edukacyjne:
edukacja obronna, edukacja prozdrowotna
Wyjaśnienie skrótów:
S – standard wymagań
(P )– poziom podstawowy
(PP) – poziom ponadpodstawowy
A, B, C, D – kategorie celów
Cele nauczania:
Poziom wiadomości:
-
B - wyszukuje w podręczniku
wyjaśnienia pojęcia: era, okres, epoka, gaz
ziemny, paliwo kopalne – (P) S II1a
-
B - wyjaśnia, czym jest metan,
propan, butan i wymienia jego zastosowanie – (PP),
S II2b
-
A - wie jak zachować się w
przypadku ulatniania się gazu z butli, pożaru lub
poparzenia – (P), S II4b
-
A - wymienia właściwości gazu
ziemnego – (P), S I1b
Poziom umiejętności:
-
C- wyszukuje w atlasie i określa na
mapie Polski położenie obszarów występowania gazu
ziemnego (P), S II1b, II2d
-
C – czytelnie prezentuje poznane
wiadomości w formie posterów – (P), S II2f
-
D – próbuje dowieść, że gaz ziemny
to paliwo bardziej ekonomiczne, wygodne i mniej
szkodliwe od innych paliw kopalnych – (PP), S III
4a,b,c
Postawy:
Metody realizacji:
podające: wyjaśnienie, problemowe: poster,
aktywizujące: ranking diamentowy, kreatywne pisanie,
programowane: z użyciem podręcznika
Formy pracy:
praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne:
podręcznik, publikacja „Opowieść o gazie ziemnym”,
czasopisma ekologiczne, słownik języka polskiego,
atlasy, mapa Polski, magnesy, flamastry, arkusze
papieru, kolorowy brystol, plansza „Dzieje Ziemi”,
„zwoje historii”, koperty z napisami, klej
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne
PRZEBIEG LEKCJI
PIERWSZA GODZINA LEKCYJNA
Faza wstępna
-
Sprawdzenie obecności i pracy
domowej.
-
Wprowadzenie do tematu lekcji –
wyjaśnienie procesu powstawania gazu ziemnego
Faza realizacji
-
Definiowanie pojęć: era, okres,
epoka, gaz ziemny, paliwo kopalne
Każdy z uczniów losuje jedno pojęcie
do wyjaśnienia.
W dostępnych książkach, słownikach,
czasopismach wyszukajcie znaczenia słów era, okres,
epoka, gaz ziemny, paliwo kopalne
-
Wyjaśnienie pojęć:
Wybrani uczniowie czytają wyszukane
wyjaśnienia podanych pojęć.
3. Podział uczniów na dwie grupy.
Lider grupy losuje hasło:
I grupa – występowanie gazu ziemnego
w Polsce oraz bezpieczeństwo
II grupa – właściwości gazu ziemnego
i zastosowanie gazu ziemnego
Każda z grup ma do wykonania po dwa
zadania. Macie do dyspozycji różne materiały
pomocnicze zgromadzone przy waszych stanowiskach
pracy. Po wyszukaniu, analizie i selekcji informacji
wykonajcie postery do wylosowanych haseł.
DRUGA GODZINA LEKCYJNA
-
Prezentowanie pracy grup.
Wybierzcie spośród siebie jedną
osobę, która przedstawi nam wasze wyniki pracy.
2. Próba dowiedzenia, że gaz ziemny
to wygodne, ekonomiczne i mniej szkodliwe paliwo
kopalne.
Każdy z was otrzyma kopertę z różnymi
napisami, wśród których są napisy dotyczące gazu
ziemnego. Wyobraź sobie że musisz zmienić sposób
ogrzewania swojego domu.
Dlaczego wybrałbyś gaz ziemny?
Uszereguj wybrane kartki według
wzoru. Obok numeru przyklej odpowiedni argument.
a)
Jest łatwy w wydobyciu
b)
Jest kaloryczny
c)
Jest najczystszym paliwem kopalnym
d)
Wykazuje małą ilość emitowanych
zanieczyszczeń do atmosfery
e)
Jest tani w eksploatacji
f)
Jest coraz częściej używany przez
innych odbiorców
g)
Jest wygodny w codziennym życiu
h)
Umożliwia szybkie i równomierne
rozprowadzanie ciepła
i)
Możesz sam regulować dostarczanie
ciepła do pomieszczeń
1….
2…. 2…..
3… 3…
3...
4… 4…
5….
Faza podsumowująca.
-
Podsumowanie wiadomości za pomocą
metody kreatywne pisanie.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę papieru
i pisze w rogu kartki jedną nazwę lub termin
związany z określonym tematem (lub dowolny wyraz).
Po napisaniu zagina róg kartki i odkłada na wspólnym
stole, sam bierze inną i pisze inny wyraz w
następnym rogu. Uczniowie powtarzają czynność tak
długo, aż wszystkie rogi wszystkich kartek zostaną
zapełnione. Nie wolno kartek odginać ani czytać.
Każdy uczeń wybiera jedną dowolną kartkę, odgina
rogi czyta zamieszczone wyrazy i układa zdania tak,
aby się ze sobą wiązały tworząc opowiadanie. W
każdym zdaniu musi użyć jeden z wyrazów ze swojej
kartki. Można zmienić formę gramatyczną wyrazu.
-
Praca domowa.
Przepisz do zeszytu ostrzeżenie
dotyczące prawidłowego użytkowania urządzeń
gazowych.
powrót
·
informacje
wprowadziła J. Papiernik - administrator strony